Artikler > Teknologi

USA vil ha minst 1000 jagerfly styrt av AI innen 2028

Av Einar Eldøy 26.5.2024

AI i militær luftfart: En Ny Epoke - AI trenes for å gå i krig uten piloter

Et eksperimentelt F-16 jagerfly ble forleden sendt avgårde med det kjente brølet som er kjennetegnet på amerikansk luftkraft. Men flyturen som fulgte var ulik alle andre: Denne F-16 ble kontrollert av kunstig intelligens (AI), ikke en menneskelig pilot, og i forsetet satt luftforsvarets minister Frank Kendall.

AI markerer et av de største fremskrittene innen militær luftfart siden introduksjonen av stealth-teknologi på begynnelsen av 1990-tallet, og det amerikanske luftforsvaret har aggressivt satset på denne teknologien. Selv om teknologien ennå ikke er fullstendig utviklet, planlegger luftforsvaret en AI-aktivert flåte på mer enn 1000 ubemannede krigsfly, med de første operative innen 2028. De skal kunne ta del i luftkamper med andre fly, og kunne ta militære initiativ hvis situasjonen tilsier det.

Historisk kontekst og innovasjon

Det var passende at flighten fant sted på Edwards Air Force Base, et enormt ørkenanlegg der Chuck Yeager brøt lydmuren og militæret har sine mest hemmelige prosjekter. Inne i klassifiserte simulatorer og bygninger med lag av skjerming mot overvåking, trener en ny generasjon testpiloter opp AI-agenter til å fly i krig. Kendall reiste hit for å se AI fly i sanntid og gi en offentlig erklæring om tillit til dens fremtidige rolle i luftkamp.

AI i Aksjon

Det AI-kontrollerte F-16 flyet Vista fløy Kendall i lynraske manøvrer med nær 900 km/t som la press på kroppen hans med fem ganger tyngdekraften. Det gikk tett sammen med et menneskestyrt F-16 da begge flyene fløy innenfof 1000 fot fra hverandre, vridde seg og slynget seg for å prøve å tvinge motstanderen inn i sårbare posisjoner.

På slutten av den timelange flyturen klatret flyminister Kendall smilende ut av cockpiten. Han sa at han hadde sett nok under flyturen til at han ville stole på at denne fortsatt lærende AI-en vil kunne nok til å brukes i krig.

Kontrovers, bekymringer, etiske problemer

Det er mye motstand mot denne måten å bruke AI på. Våpenkontrolleksperter og humanitære grupper er dypt bekymret for at AI en dag kan være i stand til autonomt å slippe bomber som dreper mennesker uten ytterligere menneskelig konsultasjon. De søker større restriksjoner på bruken.

"Det er utbredt og alvorlig bekymring for å gi avgjørelser om liv og død til sensorer og programvare," har den internasjonale Røde Kors-komiteen advart. Autonome våpen "er en umiddelbar årsak til bekymring og krever et presserende, internasjonalt politisk svar." Kendall sa at det alltid vil være menneskelig tilsyn i systemet når våpen brukes.

Drivere for AI-overgangen

Militærets overgang til AI-aktiverte fly er drevet av sikkerhet, kostnader og strategisk kapasitet. Hvis USA og Kina skulle havne i konflikt vil dagens flyvåpenflåte av dyre, bemannede jagerfly være sårbare på grunn av nye metoder på begge sider i elektronisk krigføring, rom- og luftforsvarssystemer. Kinas luftvåpen er i ferd med å overgå USA, og det bygger også en flåte av flygende ubemannede våpen.

Fremtidige krigsscenarier ser for seg svermer av amerikanske ubemannede fly som gir et forhåndsangrep på fiendens forsvar for å gi USA muligheten til å trenge inn i et luftrom uten stor risiko for piloters liv. Men skiftet er også drevet av penger. Luftforsvaret er fortsatt hemmet av produksjonsforsinkelser og kostnadsoverskridelser i F-35 Joint Strike Fighter, som vil koste anslagsvis 1,7 billioner dollar.

Mindre og billigere AI-kontrollerte ubemannede jetfly er veien videre, sa minister Kendall.

USA krever fortsatt teknologisk overlegenhet

Vistas militære operatører sier at ingen andre land i verden har et AI-jetfly som det, der programvaren først lærer på millioner av datapunkter i en simulator, og deretter tester konklusjonene under faktiske flyvninger. Disse ytelsesdataene fra den virkelige verden settes deretter tilbake i simulatoren, hvor AI-en deretter behandler dem for å lære mer.

Kina har AI, men det er ingen indikasjon på at det har funnet en måte å kjøre tester utenfor en simulator. Noen leksjoner bare læres i luften mener Vistas testpiloter.

Fremtiden for AI-kontrollerte Fly

Vista fløy sin første AI-kontrollerte luftkamp i september 2023, og det har bare vært rundt to dusin lignende flytuer siden. Men programmene lærer så raskt av hvert engasjement at noen AI-versjoner som blir testet på Vista allerede slår menneskelige piloter i luft-til-luft-kamp.

Pilotene ved denne basen er klar over at de i noen henseender kan trene sine erstattere eller forme en fremtidig konstruksjon der det er behov for færre piloter. Men de sier også at de ikke vil være oppe i himmelen mot en motstander som har AI-kontrollerte fly hvis ikke USA også har sin egen flåte.

Konklusjon

Implementeringen av AI i militær luftfart representerer en betydelig teknologisk fremgang med potensial til å endre hvordan krig føres. Mens det er store fordeler knyttet til sikkerhet, kostnader og strategisk overlegenhet, gjenstår det å håndtere betydelige etiske og sikkerhetsmessige bekymringer. AI-aktiverte ubemannede fly kan gi USA en taktisk fordel, men det er avgjørende at menneskelig kontroll og etiske retningslinjer opprettholdes for å forhindre misbruk og sikre at teknologien brukes ansvarlig.

LINK: Kunstig inlleigens i førersetet i flyvåpenet

Photo by Omar Barrera