Artikler > Teknologi

Transport uten sjåfør kommer i verdens byer

Av Einar Eldøy 4.12.2024

Robotaxien kommer - vær klar til mobilitet uten sjåfør

Autonom transport eller robotaxier i byer vil være her før noen aner det. Det er mye på gang nå. Nye firmaer, nye tillatelser i byer, ny praksis er på vei.

Amazons Zoox spesielt designa kjøretøyer er klare for pilotkjøring i San Francisco og Las Vegas, men har sjåfør med under den første perioden. Bilene er spesielle, og ligner på de OBOS hadde til prøvekjøring på Fornebu for et par år siden. Tesla har ikke tillatelse til å kjøre autonomt i Kina, og det er de ikke helt fornøyde med, for konkurrenter kjører allerede autonomt med passasjerer.

De siste autonome nyheter

  • Kinesiske WeRide har fått tillatelse til å frakte passasjerer i California. Det kinesiske robotaxi-selskapet skal snart gjøre en børsnotering i USA, og må regne med regulatorisk gransking fra den føderale regjeringen. Det henger sammen med at USA for tiden vurderer et forbud mot kinesiske kjøretøy. Det er en del av prosessen med å " Make America Great Again" - MAGA. Den kinesiske produsenten av autonome biler Pony.ai ble notert på Nasdaq forrige uke.

  • Uber- og Lyft-sjåfører sier at lønningene er lavere i byer som tillater selvkjørende drosjer. "Vi har sett dette før: Da Uber først dukket opp, reduserte den tradisjonelle taxisjåførers inntekter med omtrent 10 %."

  • Salget av profesjonelle serviceroboter økte med 30 % i 2023, hvorav de fleste ble brukt til transport- og logistikkapplikasjoner.

  • Baidu har fått Hong Kongs første lisens for å teste autonome kjøretøy i byen. Utplasseringen er Baidus første utenfor fastlands-Kina.

  • Tesla har begynt å sende den etterlengtede FSD v13-oppdateringen til noen kunder med tidlig tilgang. Innledende vurderinger har fremhevet hvor godt den nye programvaren håndterer rygging ut av parkeringsplasser. Tesla slipper også nye oppdateringer for Apple Watch-appen, inkludert en digital telefonnøkkel.

  • En reporter brukte bare autonome biler for å komme seg rundt i en hel uke – og fant ut hva som skjer når du glemmer den bærbare datamaskinen på baksetet på en Waymo.

  • UrbanLink Air Mobility vil kjøpe en flåte av tunge lastdroner fra Traverse Aero for å transportere varer i Miami.

  • Toyota setter opp selvkjørende skyttelbusser for ansatte ved sin fabrikk i Fukuoka, Japan, ved hjelp av May Mobilitys førerløse teknologi.

  • En studie viser hvordan kamerabaserte automatiserte kjøresystemer kan bli forvirret av de blinkende lysene til utrykningskjøretøyer. Forskere kaller fenomenet «EpileptiCar».

  • GM har patentert et system som gjør det mulig for AV-er å oppdage potensielle trusler fra vandaler. Ideen om at en bil på 5000 pund må beskyttes mot en person på 150 pund kan virke dum, men husk at robotakser faktisk blir angrepet ganske ofte av fotgjengere, til tross for at den er en netto-positiv for sårbare trafikanter.

Tilbudskamp er under utvikling

Californias beslutning om å slippe inn WeRide skaper kamp om kundene. Robotaxi-leder Waymo kunngjorde nylig at de har 100 000 betalte turer per uke – en dobling av antallet siden mai 2024.

WeRide er det eneste teknologiselskapet i verden som har førerløse tillatelser i Kina, USA, UAE og Singapore. WeRide har strategiske partnerskap med Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, Yutong Group, GAC Group og Bosch.

Waymo er del av Alphabet/Google, og de utvider sitt dekningsområde i San Francisco og Los Angeles. Passasjerer i San Francisco vil nå kunne kjøre uten sjåfør på motorveier. Waymo vil gjennomføre flere vintertester i snørike himmelstrøk som Michigan, delstaten New York, og kanskje Norge?

Samarbeid over grensene utvikles

Waymos sjette generasjon selvkjørende bil, som utvikles i samarbeid med kinesiske Geely, kan håndtere et bredere spekter av værforhold, og krever færre kameraer og sensorer ombord. Waymo har redusert antall kameraer fra 29 til 13 og lidarsensorer fra fem til fire.

Utvikling med mange små og store problemer

  • Et nytt firma innen autonom transport kalt Rain bruker helikoptre for å dumpe vann på skogbranner uten pilot.

  • Shuttle tjenester: MAY Mobility i USA gjør avtaler med byer, transittbyråer og selskaper for å tilby korte turer på faste ruter i tette byområder.

  • Texas saksøker GM og påstår at bilprodusenten ulovlig har samlet inn og solgt sjåførdata til forsikringsselskaper.

  • Kia og Hyundai-tyverier har gått ned med mer enn 50 % etter en programvareoppdatering

  • Detroit har lansert en gratis, helelektrisk, autonom skytteltjeneste langs en fast rute.

  • Banken Goldman Sachs spår at nivå L3 delvis autonome biler vil utgjøre 10 % av salget av nye kjøretøy innen 2030.

  • Etter hvert som flere førerløse drosjer kjører på veien, frykter Kinas syv millioner turlystne sjåfører for fremtiden til jobbene sine.

  • Teslas trege utvikling av robotaxi skremmer investorer.

Interessant utvikling. Det tar lenger tid enn vi tror - kanskje 20 år til før Norge er med?

Link:

Waymo Hits +100K Weekly Rides - Plus, California gives green light to Chinese driverless taxis.

We Ride - To transform urban living with autonomous driving

MAY Mobility: Our mission is to reimagine transportation by developing and deploying autonomous vehicles that get people where they need to go safely, easily and with a lot more fun

Bilde Amazon Zoox firmabilde