Artikler > Teknologi

Teknologien klar for biler uten sjåfør i millionbyer

Av Einar Eldøy 4/28/2022

Bestill en tur: Selvkjørende biler på åpne veier er i gang i Kina

Vi nærmer oss biler uten førere på det magiske nivå 5 - automatisk kjøring uten sjåfør hvor som helst. Teknologiganten Baidu gjør nå avtaler med mange bilprodusenter om utviklingsavtaler for selvkjørende biler. Eksempler er avtaler med Volvo og Ford. Samtidig har de fått lov å kjøre uten fører i Beijing. Mange andre Jobber med saken - Apple, Waymo, nesten alle bilprodusentene. Mobileye/Intel har vist fram et nivå 4 system i Jerusalem som en forberedelse til en robotaxi tjeneste de planlegger.

Å bestille en bil uten utslipp når du trenger det, og ikke eie en bil selv er jo en økologisk drøm i sirkeløkonomien. Dessuten bør det bli veldig billig sammenlignet med å ha egen bil.

Baidu som betyr "Hundre ganger" er et kinesisk multinasjonalt selskap som er stor på søk, kunstig intelligens og andre internett relaterte tjenester. Det er vanlig å sammenligne dem med Alphabet/Google.

Demonstrasjonsområde i Beijing på høyt nivå

I Kina har de nå fått på veien de første selvkjørende bilene til fri kjøring i store byer. Baidu har fått tillatelse av myndighetene til å kjøre i et spesielt område på 60 kvadratkilometer i Beijing. Myndighetene kaller det et høynivå automatisk kjøre demonstrasjons område. Bilene som deltar er selvstendig eide biler som deltar sammen med Apollo bilene som Baidu eier selv. Baidu har den største selvkjørende flåten av biler i Kina. De planlegger å øke med 30 biler til med det første, og senere mye mer.

Drømmen om førerløse biler på nivå 5 er nær

Baidu begynte med sin tjeneste Apollo Go i 2020, og Apollo Go har nå selvkjørende biler i 9 byer. I 4. kvartal 2021 fikk de inn over 200.000 bestillinger og er derfor den største i verden på robotbiler. Bilene kan bestilles for kjøring mellom kl.1000-1600.

Det er ennå begrensninger på hvor de får lov å kjøre, men avtalen i Beijing anses å være en signalkjøring som alle vil følge med på. De store byene med sine komplekse trafikkmønstre er alle spesielt viktige. Det er svært positivt at kinesiske myndigheter ser på dette med åpne øyne og oppmuntrer til videre utvikling.

Norge med sine lave antall innbyggere per kvadratkilometer og enkle kjøreforhold burde være et ideelt sted å drive med robotkjøring. Da trenger du ikke egen bil, bare å leie når du trenger det. Billigere, færre biler totalt sett, fleksibelt - det kan bli bra.

Link

Chinese Tech Giant Baidu to Introduce Driverless Ride-Hailing Services in Beijing

Take a 40-Minute Ride Through Jerusalem in Mobileye's AV