Artikler > Teknologi

Nye bærekraftige drivstoff kan lages av CO2 fanget i lufta

Av Einar Eldøy 17.4.2025

Det er sant at vi kan lage bensin, diesel, flybensin fra CO2 vi har fanget fra lufta

SAF eller bærekraftig flybrennstoff er hot om dagen, for vi kan lage brennstoff av typen diesel, bensin og jetbrennstoff av CO2 vi har fanget fra lufta. Karbontransformasjonsselskapet Twelve kunngjorde for noen år siden at de hadde produsert sin første batch med E-Jet-drivstoff i samarbeid med det amerikanske flyvåpenet. Siden har ting utviklet seg, men skalering til stor skala og alminnelig bruk har manglet, og mangler ennå, for vi har ikke klart å fanger CO2 fra lufta i store nok mengder.

Fanget CO2 som basis for nytt brennstoff

Drivstoff kan lages med CO2 ved å omdanne det til hydrokarboner, som er molekylene i det drivstoffet som driver den moderne verden. Fanget CO2 fra lufta kan kombineres med hydrogen for å lage syntetisk drivstoff som bensin, diesel eller jetdrivstoff. Den fangede gassen kan også omdannes til små pellets av kalsiumkarbonat, som så kan brukes til å lage syntetisk bensin, diesel og jetdrivstoff. Det finnes elektrokatalysatorer som omdanner CO2 og vann til etanol med høy energieffektivitet, selektivitet og muligens lav pris.

Sirkularitet oppnås med fanget CO2

Drivstoffet kan lages ved CO2-elektrolyse og introduserer et skalerbart fossilfritt drop-in-alternativ for fly med opptil 90 % mindre utslipp gjennom hele livssyklusen enn konvensjonelt jetdrivstoff. Med slik ekte sirkularitet fanges CO2 rett fra luften, og brukes i prosessen med å lage det nye brennstoffet.

Sustainable Aviation Fuel (SAF) synes nå å være en mulig løsning på luftfartens avkarbonisering

Brennstoffet kan ganske enkelt legges inn i det eksisterende systemet for tanking uten at det er behov for endringer i infrastruktur eller fly. Man kan oppnå opptil 80 % lavere utslipp sammenlignet med petrokjemisk-basert drivstoff. Da er det lett å se hvorfor IATA tror utvidet bruk av SAF vil gi føre til at vi når så mye som 65 % av netto-nullmålet for flytrafikken innen 2050. Men ennå er SAF fortsatt utilgjengelig og dyrt. Imidlertid kan et lett skalerbart alternativ være mulig å få til.

Elektrifisering av drivstoff i stedet for fly

Karbontransformeringsselskapet Twelve produserer nå jetdrivstoff med CO2-elektrolyse. Prosjektet er finansiert av det amerikanske flyvåpenet og er presentert som en mulig vei til fossilfritt flydrivstoff. Det gjør man ved å bruke akkurat det det søker å redusere. Twelve sier at E-Jet-drivstoffet slipper ut 90 % mindre CO2 over livssyklusen sammenlignet med fossilbasert drivstoff.

Produksjonen må skaleres opp noe enormt

Twelve sikter på produksjon i millioner av gallons i løpet av de neste to årene og i milliarder av gallons innen det neste tiåret. Selskapet sier at prosessen i stor skala kan håndtere én milliard tonn CO2-utslipp i luftfartsindustrien. En oppgave blir å skaffe så mye CO2 som da kreves.

Produksjonen er ikke kjent i detalj

Teknologien innebærer at i en kombinasjon av elektrolyse med energikilder med lavt karbon omdannes vann og CO2 til et råstoff med minimalt karbonavtrykk. E-Jet-drivstoffet er utviklet i samarbeid mellom Twelve og Emerging Fuels Technology. Dette selskapet produserer også det som nå nesten kan betraktes som "konvensjonell" SAF.

Karbonet i Twelves E-Jet drivstoff kommer fra direkte luftfangst i stedet for fra CO2 lagret i bakken. Mens direkte luftfangst fortsatt er en kostbar teknologi, er det et felt i rask utvikling. Flyselskapene gjør betydelige investeringer i utviklingen av CO2 fangst.

Teknologien bak elektrolyse av CO2 kommer fra Storbritannia

Teknologien som gjør karbondioksid om til drivstoff kom i fokus sent i fjor da forskere ved Oxford University i Storbritannia konverterte CO2-gass direkte til flydrivstoff. Oxford-forskerne brukte en rimelig jernbasert katalysator, og beviste at metoden kunne bli mye billigere enn tidligere antatt. Twelve og Emerging Fuels Technology har ikke offentliggjort sin proprietære katalysator. Drivstoffet er imidlertid sertifisert, klart til bruk og tilgjengelig for bestilling. Det amerikanske luftvåpenet oppnådde også sitt primære mål med prosjektet: øke energiuavhengigheten ved miljømessig ansvarlige metoder.

Det jobbes flere steder i verden med lignende prosjekter, og fjerning av CO2 fra lufta må komme i gang for fullt.

Er det nye brennstoffet utslippsfritt, eller er det same same, but different?

Link: SAF made from CO2

YALE: Using CO2 to Make Fuel: A Long Shot for Green Energy

Engineers develop an efficient process to make fuel from carbon dioxide

Photo by Ahmed Muntasir