Artikler > Teknologi

Mer digital avhengighet mer avanserte personlige annonser

Av Einar Eldøy 25.3.2022

Medier i pandemiens tredje år - 2022

Verden er heldigital - ganske snart nå. Vi er kommet til pandemiens år 3, og det har vært kraftig øket bruk av e-handel. Nå får vi ventelig mer tid på mobile apparater, mer hybrid arbeid og fullstendig fjernarbeid finner en fastere form.

Digital avhengighet vil vokse og vokse etter hvert som årene går. Lammede industrier som reiser, underholdning via live events, store arrangementer innen business og kultur kommer tilbake. Det gir grunnlag for stadig mer annonser og store inntekter. Monetize er engelsk for å tjene penger på noe - husk det ordet.

De som publiserer innhold vil ha full kontroll og penger i kassa

Hvis du rører innhold skal du betale, og til rette vedkommende. Annonse-formater med høy verdi er inn, begrensninger er borte, detaljerte krav til klikkbarhet og kontroll av bruk er inn. Dette krever komplisert software. Alle jobber med nye teknikker for hvordan de kan skaffe inntekter. Budrunder kommer inn, forhandlinger om bruk av innhold, og programmer fulle av tester og kontroller for å styre pengene riktig vei. Det er mye det blir konkurranse om: den beste tekniske løsningen vinner. De som driver markedsføring betaler mye for det som har kraftig virkning - video, splash, annonser med dype lenker - og interaktive formater med valg, gaver, spillbarhet, kjøp av annonser i budrunder.

OTT/CTV er kommet for å bli

OTT (over the top) og CTV (connected TV) blir det bare mer av, NRK TV og de andre norske har en vanskelig tid foran seg. Internett strømming for både direkte sendinger og on-demand innhold er framtida - en stund framover i hvert fall. Med annonser kan seere følge sine favoritter uten dyre månedsavgifter, og kabel TV forsvinner nå over hele verden. En ganske stor omlegging er på gang.

Kontroll over egne data er hett

Folk er opptatt av data som registreres om dem, private data vokser i viktighet. Brukerne synes å få mer kontroll over private data, hva som blir registrert og hva det brukes til. Reglene forbedres og de store leverandørene skjerper seg, men samtidig blir de smartere, så pass på. Det er selvsagt viktig for annonsørene å treffe interesserte eller relevante brukere. Her har vi noe av et dilemma: Skal leverandøren treffe deg med riktig innhold må de ha dataene dine, selv om reglene endrer seg og mange er usikre på hva dataene brukes til.

Verdi for brukerne er alt, inntekter for leverandørene og mediefirmaene er også alt. Dette må henge transparent sammen slik at kundene - du - er fornøyd og rolig kan forbruke innhold fra medier.