Artikler > Teknologi

Metavers - det tar tid å lage nye interaktive verdener

Av Einar Eldøy 18.5.2023

Nye virtuelle digitale dataverdener kan vi leve i

Metaversene kommer, men det tar tid. Det er ingen aksptert forståelse av hva metavers er, og hva det skal gjøre for oss. Det er ut til at våre tanker må klares ennå en stund men begrepene faller på plass. Alle skal finne hverandre forstå hverandre i kjempesvært globalt marked - det er mer enn morsomme spill. AI, AR/VR, nye verdener, hardware, software, folks behov - følg med. Facebook satser mest, Microsoft lager utstyr for hæren, Mercedes bygger biler med VR.

Glem bokser foran øynene - metaverse skal bli mye mer. Vi har ennå ikke noen klar definisjon av hva metaverse egentlig er. Navnet kom fra en dystopisk science fiction roman skrevet for mer enn tyve år siden, og der handlingen finner sted i en virtuell verden. Men en utvikling er satt i gang. Det er mange som er i tenkeboksen nå: Kan du ha det moro i metaverset, kan du tjene penger der? Hvor mange blir med?

Metas beskrivelse av metaverset er

"Metaverset" er et sett med virtuelle rom der du kan skape og utforske med andre mennesker som ikke er i det samme fysiske rommet som deg. Du vil kunne henge med venner, jobbe, leke, lære, handle, skape og mer. Det handler ikke nødvendigvis om å bruke mer tid på nettet – det handler om å gjøre tiden du bruker på nettet mer meningsfull."

Kan Meta (Facebook) klare å tjene penger med en slik beskrivelse - de lever av annonser og produktplassering.

Så - vi er ikke i samme fysiske rom - vi er simulerte

Nye dataverdener fra Meta/Facebook Apple Unity Roblox Pixar ..... kommer. Alle som selger annonser og streaming vil ha fatt i øye-eplene dine, i hvertfall en andel av det du ser på. Da kan de tjene penger. Det er det som driver verden framover, den pengedrevne verden vi lever i. Men det tungt i begynnelsen.

Meta som het Facebook har lansert en ny strategi omkring nye metavers, nye datalagede verdener. Her skal folk kunne finne andre skapninger (faktiske mennesker eller datagenererte skapninger?), samfunn de liker og kunne skape forretninger/firmaer og tjene penger.

Teknologi på ekstremt høyt nivå kommer

Vi skal flytte oss forbi 2D skjermer og inn i immersive opplevelser med virtuell og forsterket virkelighet, og bli med på å skape den neste utviklingen innen sosial teknologi, sier Meta.

Men dreier det seg egentlig bare om mer avansert annonsering, større annonseinntekter for Meta ved hjelp av mer personaliserte annonseverktøy. Husk at de fleste firmaer som betaler for annonser er små eller mellomstore.

Facebook er nå blitt et sosialt media konglomerat som heter Meta, og de har laget en model med kunstig intelligens AI som kan oversette over 200 forskjellige språk, og mange som aldri har vært oversatt før. Alt dette blir lagt ut som open-source med håp om at firmaene/kundene vil bruke det.

Meta vil at alle skal forstå hverandre umiddelbart - full oversettelse begge veier

AI modellen er med i et ambisiøst prosjekt med en universell oversetter av språk. Denne skal brukes på alle Meta sine plattformer - Facebook, Instagram, og nye plattformer som er i arbeid med VR og AR. Når alle forstår alt kan mengden av annonser man selger økes kraftig. Meta har nesten 100% av sine inntekter fra annonser, og man kan også få til et grunnlag for inntekter ikke bare fra skjermer, men også fra nye apparater som AR briller.

Det spiller ingen rolle om du liker dette de holder på med, men Meta blir en mer effektiv annonsør med dette og tjener mer penger.

Samtidig utvikles nette og dets funksjonalitet

Nå kommer web 3.0, de digitale universene, krypto, virtuell realitet, metaverse og mer. En stor forandring kommer som kan bli større enn den fysiske verden vi lever i nå. Men hvor konkret er dette, hvor lang tid vil det ta: 10 år, kanskje mye mer? Metaverse kan bli stort og forandre folks daglige liv, men vi vet ikke hvordan og hvor stor forandringen vil bli.

Pixar Studios har allerede en programmerings-plattform USD de sier er utvidbar til storskala formål.

Det er mange synspunkter på virtuelle verdener, og det kan være en dårlig ide. Det faktum at "alle" synes det er OK og ser på det som normalt at det kommer, bør få "alle" til å ta en runde i tenkeboksen. "Alle" er ikke tilhengere av virtuelle verdener - det er virkeligheten som biter og gjør oss til mennesker. Den virkelige verden vil alltid være her, eller blir det slik at vi ikke kan skille dem?

Tenk deg å gå inn i en virtuell verden, være en annen som du har kjøpt som et NFT eller laget selv, møte kjente som er virtuelle uten kjøtt og blod og følelser. Dreier dette seg om verdener som blir ekte og livaktige, eller sære greier som vi kan programmere som vi vil? Hvor nær kan vi komme hverandre i en slik verden? Ta med at alt er basert på at du skal lese annonser og kjøpe hos annonsørene som betaler.

Tenk igjennom saken

Det du ser er gull verdt. De gjør hva som helst for at du skal se dem. Øye-eplene dine kommer til å hoppe ut av hodet ditt. Den verden vi lever i er kjent og kjær, men ideen om et datalaget univers kan bli virkelig nå. Det blir et nytt internett å være inne i. Det skal bli som å være virkelig tilstede og virkelig gjøre noe. Slike verdener ligner dataspill, men man deltar faktisk i det som foregår. Tenk på en ny arbeidsplass, nye butikker, gode parties, nye spill med virtuell inngang der man er. Penger og business er målet med alt.

Blir det så stort at du liker det?

Metaverset fører deg inn i en omsluttende verden der du kan arbeide, lære, skape kunst, handle, være på konserter, dele med venner, og gjøre mange andre aktiviteter fra det virkelige liv. Nøkkelen til alt dette er at metaverset ikke er en bestemt virtuell verden. Det er infrastrukturen som binder alle disse stedene sammen.

Facebook har skiftet navn til Meta Platforms, Facebook fortsetter som en av appene på plattformen. Sjefen for Facebook vil ha et internett fullt av virkelige mennesker og miljøer. De vil nå utvikle digitale verdener til praktisk bruk, og vil ansette omlag 10.000 dataingeniører de neste 5 årene for å jobbe med datalagede verdener. Dette er et av Facebooks viktigste prosjekter i årene som kommer. De vil omskape seg selv - for deg.

Internett med kropp hode følelser

Ordet metavers ble laget i 1992 i den skumle romanen Snow Crash. Der hadde de et nytt internett man kan bevege seg i. Man kan gå inn og møte levende mennesker. Miljøet er som et vanlig sted, selv om det er en dataverden. I romanen er vi i en stor by som de største byene i verden og enda større. Det finnes et nytelses-domene som bare er begrenset av fantasien, og der har et nytt datavirus kalt Snow Crash vist seg. Det knuser dataspillere overalt. Et ungt pizzabud på motorsykkel er den eneste som kan redde menneskeheten.

Alle blir med

Et metavers er en virtuell virkelighet vi kan gå inn i og utforske. For de yngste er dette en verden som er beskrevet i filmen Ready Player One eller for eldre The Truman Show, bare større og morsommere. Ready Player One er en sci-fi film der verden er sentrert rundt avatarer i virtuell virkelighet.

Meta/Facebook jobber med nye verdener. De vil ha mer enn sosiale media, de vil bli firmaet som lager et internett som oppleves som virkelig. Andre firmaer som jobber med slike univers er Roblox, Epic Games, Unity. Meta/Facebook har Oculus med en slags virtuell verden, en liten skjerm i en boks foran øynene.

Utviklingen av digitale univers er i gang

Følg med, ting tar tid, en dag blir nye verdener en realitet. Vår verden og nye verdener kan bli én - eller mange. Det kan bli spennende - og helt nytt. Finn ut hva NFT er, forbered deg på å kjøpe en digital eiendom eller få deg en digital tvilling. Det gjenstår å se om dette er et forbedret dataspill eller en virkelighet vi kan leve i.

Når teknikken er fin får vi vidunderlige og fryktelige ting. Metaverse toget er satt på skinnene - følg med. Det kan ta noen år (nå er det 2023). Det er mange firmaer som skal tjene penger på at de er i METAVERSE.

Photo by Darlene Alderson