Artikler > Teknologi

Folkestyret er best når folket har kunnskap for engasjement

Av Einar Eldøy 10.10.2024

Kunnskap om alt som foregår er et stort emne, særlig når politikk tas med

Tekniske forhold, nødvendig økonomi og konsekvenser raser inn over oss hver dag. Verden har startet på en omlegging av energiproduksjonen i verden som er uten sidestykke. Det foregår samtidig mange utviklinger i verden som er av stor betydning, eksempelvis innen software og elektronikk, helse, nye handelsruter, matproduksjon - egentlig er det meste vi holder på med under kraftig utvikling. Vitenskapen raser framover, og det er stadig nye klargjøringer. Det krever god jobbing å følge med, og vi trenger alle støtte.

Verden trenger en popularisering av utviklingen, særlig innen vitenskap

Riktig eller god forståelse av sakenes innhold, spesielt når politikk er med, er en forutsetning for at vi gjør det som er fornuftig og bærekraftig. Sann forståelse oppnår vi når alle kan nok til å forstå sakenes innhold - alle saker - og kan bidra til at det rikrige besluttes. Det krever at alle lærer å forstå vitenskapen vi bruker i samfunnet vårt. Et samfunn som i stor grad bruker vitenskapen som grunnlag for politiske vedtak har en fordel når folk forstår hva de er med på. Folkets rolle utføres best når det er nok kunnskap tilstede.

Se til England og Oxford universitetet, og gjør vitenskapelig forståelse til en samfunnsoppgave i Norge også

I England har noen sett problemet og fått til en løsning. De har fått en professor som har oppgaven med å fremme offentlig forståelse av vitenskap blant vanlige folk. Professoren skal jobbe med å gjøre vitenskap forståelig, og bidra til at samfunnet finner essensen av sann forståelse i vitenskap.

Et professorat for offentlig forståelse av vitenskap finnes ved Oxford universitet. Målet med professoratet er å formidle vitenskap til offentligheten. Den uttrykkelige intensjon er at innehaveren av professoratet "forventes å gi viktige bidrag til den offentlige forståelsen av et eller flere vitenskapelig felt".

Det norske samfunn kan ha nytte av sann vitenskapelig forståelse. Et eller flere professorat for offentlig forståelse av vitenskap kan være svært verdifullt for det norske samfunnet.

Her er noen ideer til hvordan en slik stilling kan utformes:

  • Forskning og formidling: Professoratet kan kreve både forskningsaktivitet og formidling av vitenskap til allmennheten. Dette kan inkludere å skrive populærvitenskapelige bøker, holde foredrag, delta i medieopptredener og bidra til å utvikle pedagogiske ressurser for skoler og samfunnet generelt.

  • Interdisiplinært fokus: Professoren har et bredt fokus som spenner over ulike vitenskapelige felt. Dette kan inkludere naturvitenskap, samfunnsvitenskap, teknologi, ingeniørvitenskap, humaniora, for å nevne noen.

  • Samarbeid med medier og utdanningsinstitusjoner: Professoren bør etablere samarbeid med journalister, redaktører og utdanningsinstitusjoner for å sikre nøyaktig og tilgjengelig formidling av vitenskapelig kunnskap.

  • Inkluderende tilnærming: Det bør legges vekt på å inkludere ulike samfunnsgrupper, inkludert barn og unge, eldre, personer med ulik utdanningsbakgrunn og ulike kulturelle grupper.

  • Evalueringskriterier: For å måle suksess og fremgang bør det utvikles klare evalueringskriterier som vurderer både forskningsproduksjon og effektiviteten av formidlingsaktivitetene.

  • Offentlige arrangementer og digitale plattformer: Professoren bør arrangere offentlige arrangementer som foredrag, debatter og workshops, samt ha en tilstedeværelse på digitale plattformer som sosiale medier, blogger og podkaster.

  • Etisk og kritisk refleksjon: Det bør legges vekt på å fremme en kritisk og etisk refleksjon rundt vitenskapelige temaer, inkludert diskusjon om potensielle konsekvenser og anvendelser av ny vitenskapelig kunnskap.

  • Internasjonalt samarbeid: Professoren kan også bidra til internasjonalt samarbeid ved å delta i internasjonale konferanser, utvekslingsprogrammer og forskningsprosjekter.

Ved å implementere slike professorat kan norske universiteter bidra til å øke bevisstheten om vitenskap og relevansen for samfunnet. De kan samtidig fremme kultur for kritisk tenkning og engasjement i vitenskapelige spørsmål.

Hva tror du?

Bilde Pexels Pixabay