Artikler > Teknologi

Elektriske taxifly med vertikal start/landing i byer er her

Av Einar Eldøy 1.12.2022

Urban luftbåren mobilitet UAM - elektrisk flytransport inne i bebygde områder er klar

Stikkordet for slike fly er eVTOL: electric Vertical Takeoff and Landing. Første elektriske luft-taxi rute er her. 10 november, 2022: Archer og United Airlines annonserer den første kommersielle elektriske luft-taxi av merket Maker i en rute i USA: Fra sentrum av Manhattan til Newark Liberty International Airport.

29 november 2022 gjennomførte Archer sin første fulle flight med full belastning på oppstigning, full fart fram og nedstigning, etter gjennomført testprogram.

Archer har også sikret plass for sin første fabrikk med kapasitet 650 fly per år, finansiering og planer for opptrapping. De venter å starte produksjon i annen halvdel av 2024.

UAM står for Urban Airborne Mobility, og luftbåren mobilitet er på vei til oss nå. Den er batteridrevet.

Flere flyselskaper ser muligheter innen flytransport over korte distanser i bynære strøk, i en form for taxi lignende trafikk. Amerikanske United Airlines ser ut til å være først i køen nå. De har plassert en foreløpig ordre med mange betingelser hos firmaet Archer Aviation for opptil 200 eVTOL fly av typen Maker, med opsjon på flere fly. Flyselskapet United vil bruke sin kompetanse innen administrasjon av luftrom for å få i gang utviklingen innen batteri-dreven kortdistanse flytrafikk.

Utviklingen ser ut til å være på skinner

UAM bransjen har flere aktører, og man ser for seg et stort marked når dette først tar av. Archer Aviation er en av mange som vil delta innen urban transport Urban Air Mobility UAM med moderne utstyr. De har laget en ubemannet drone som på en overskyet dag kan frakte en gruppe på størrelse med en familie raskt omkring i tettbebygde urbane strøk. Kjapphet og lettvint adgang er faktorer de har lagt vekt på. De har satset på de mest moderne batterier, lettvekts motorer og datastyrt flykontroll.

eVTOL funksjonen gjør at man trenger bare liten plass og kan komme nær alle destinasjoner. Man vil bruke automatisering for å dele turer og samle reisende i grupper, og datastyringen av alle funksjoner er hjertet i UAM konseptet. De tenker seg både styring ved utdannede piloter og ubemannede automatiske fly. Flyene er nå slik at de kan ta en pilot og fire passasjerer, og rekkevidden er omtrent 100 kilometer med sikkerhetsmargin. Cruise høyden er omtrent 650 meter og hastigheten 240 km/time. Lyden er omtrent 45 decibels støy, noe som karakteriseres som noe mellom et stille bibliotek og litt regn.

Flyet har 12 motorer som styres elektronisk

Flyet til Archer har en fast vinge og 12 motorer som styres for den framdriften man ønsker: opp, ned, fram. Maker er Archer prototype fly, og de går nå over til den endelige designen som de har kalt Midnight. Flymyndighetene i USA er dypt involvert i sertifiseringsprosessen for flyet. De vil selge til individuelle kjøpere samt til taxiselskaper for flere typer drift, inklusive automatisert flying.

Uniteds interesse i urbane storområder

Flyselskapet United sitt nettverk er tungt omkring store spredte byer og metro områder som New York City, Washington DC, Chicago, Houston, San Francisco og Los Angeles metro. De vil bruke Archer Aviation taxiflyene som et komplement til sin eksisterende trafikk, og integrere dem med sine systemer. De vil bidra i arbeidet med å definere prosesser og standarder for UAM industrien. Selvflyvende fly vil bli et stort løft for industrien, og i førstr omgang vil man bruke piloter.

Strid om intellektuell eiendom

Archer er beskyldt for å ha stjålet design og folk fra konkurrenten Wisk. Dette er ikke løst. En annen konkurrent er Joby Aviation.

For at Urban Airborne Mobility UAM skal bli av må mange områder i verden være interessert i UAM teknikken og dens muligheter. Business er business, og pengene styrer. Europeiske myndigheter vil også følge med i saken.

Link

Archer Aviation

Manufacturing facility in Georgia

Bilde Archer Aviation model Maker