Artikler > Teknologi

Elektriske fly i fremgang med elektrisk driftsystem uten utslipp

Av Einar Eldøy 21.8.2024

Helelektriske Lilium har godkjennelse for det første eVTOL

Juni 2024: Neste stopp for Lilium er flyshowet på Farnborough, England med visning av fullscala modell.

Mai 2024: Lilium melder om visning av fullskala fly - se link nederst.

Februar 2024: I begynnelsen av februar kunngjorde Lilium den fremtidige Orlando International Airport (MCO) vertiport som et nettverkshub for Lilium Jet-operatører og avansert luftmobilitet i sentrale Florida.

München, Tyskland, 27. november 2023: Lilium N.V. (NASDAQ: LILM), utvikleren av det første helelektriske vertikale start- og landingsjetflyet («eVTOL»), kunngjorde i dag at det har mottatt godkjenning fra sine regulende myndigheten, European Union Aviation Safety Agency ("EASA"). Godkjennelsen er en viktig milepæl for Lilium, og posisjonerer det i forkant av bransjen som et selskap som er autorisert til å inneha et typesertifikat for et eVTOL-fly i Europa.

Alle venter på gjennombrudd for elektriske fly

Det arbeides mye med nye fly med elektrisk motor. Nye flytyper vil bli mulige, og nye rutemønster kravene til flyplasser vil reduseres. Fly vil kunne ta av og lande i urbane områder og på vann, og være lite arealkrevende. Helt nye utforminger av fly blir mulig, og vertikal take-off og landing blir mulig.

Kan man bruke fly som har vertikal ta av og lande mulighet åpner det helt nye perspektiver. Drone lignende fly, helikoptervarianter og helt nye varianter som kan lande på vann og land vil være gull verdt i Norge i nord og vest samt i de indre dalstrøkene. Uten store flyplasser kan det bli billigere ogå.

Batterier blir stadig bedre

Batterier er relativt svært tunge, 40 ganger tyngre enn flybensin for energidelen alene. Effektiviteten av elektriske mototrer er 2-3 ganger en bensinmotor, så her må det komme utvikling. Nye helikopterlignende fly er en mulige, og fjernstyring som for droner vil komme. Det vil også øke trafikk kapasiteten i lufta, så mange flere fly kan være oppe samtidig. Støyen blir mye mindre. Norske flyselskaper går spennende tider i møte. Avinors flyplasser blir etterhvert supplert med trafikk til mange nye små lokasjoner. DistriktsNorge fær nye muligheter.

Nye tider i Norge for flyindustrien

Norges spesielle geografi med mye fjell og fjord og lange avstander vil dra stor nytte av denne utviklingen, spesielt når bedre kontrollutstyr gir muligheter for små landingsplasser. SAS vurderer en type fly som kan lande på vann og land. Elektriske fly vil ha vesentlig mindre støy og dermed kan de trafikkere nærmere tettsteder. Når vi samtidig ser at en kan fly hundrevis av droner i formasjoner uten å kollidere vil det medføre at en vil kunne øke mengden av fly i luftrommet vesentlig. Denne spennende utviklingen er ikke noe som ligger langt vekke, men bare noen få år frem i tid. Det skal bli spennende å se hvem av NAS og SAS som først vil ha ordinære ruter utenom Avinors flyplasser.

Lilium i Tyskland et et interessant prosjekt - elektriske jetmotorer

Lilium fortsetter utviklingen med flere avtaler om leveranser. De har bygget en skalert modell som er 2,5 ganger så stor som den nå ferdige modellen. Den skal nå testes i den største vindtunnelen i Tyskland for å skaffe data for framtidig utvikling.

De bygger et fly og kontroll- og drifts-system som ingen har sett maken til før. De har nå nådd en viktig målsetting - de har oppnådd full kontroll av flyets hastigheter mellom 155 og 255 km i timen som vil bli vanlig for trafikkflyging.

August 2023 kapitalutvidelse og nye avtaler - det går framover.

Nytt lett elektrisk og bærekraftig fly

Det tyske selskapet Lilium er i ferd med å lage et nytt bærekraftig og lett bevegelig fly for lokal transport inklusive indre byer. Hastigheten er opp til 400 km i timen, og det er beregnet for transport av både folk og varer. Lilium tar av og lander vertikalt, er stille og derfor publikumsvennlig, og har ingen utslipp av klimagasser i drift.

Lilium er fremdeles på utviklings-stadiet: De sliter med å få på plass mange parametre. Flyet bruker svært mye batteri på vertikal-delen av transporten, vekten er relativt sett høy for det man vil gjøre, og batterier som kan gi ønsket rekkevidde finnes ennå ikke. Men de jobber - det går framover. En veteran fra Airbus er ansatt som ny leder.

Ambisiøs målsetting

  • Null utslipp i drift
  • Svært effektiv cruise fase
  • Vertikal landing og take-off for tilgang i indre byer
  • Lavt støynivå for høyfrekvent lyd for indre by og kundeaksept
  • Plass til mange seter og mulig omflytting i kabin for lav pris over tid
  • Skalerbar med lite fotavtrykk og lav støy

Lilium har lagt opp faste nettverk i Tyskland, USA og Brasil

Firmaet har nå 750 ansatte, og 400 er ingeniører. De startet i 2015, og har allerede fått til mange vellykede konstruksjoner for demonstrasjoner av teknologien. Tradisjonelle jetmotorer driver 95% av alle kommersielle fly, og Lilium har basert sine motorer på samme prinsipp, og mye enklere. Deres elektriske jetmotorer har bare ett trinn drevet av en elektrisk motor med null utslipp. Hver motor er plassert inne i en egen kanal, og det er mange slike kanaler ved siden av hverandre inne i vingen.

Helt ny teknologi for fly

Den spesielle teknologien som er kjernen i Lilium flyene er "Ducted Electric Vectored Thrust (DEVT)" som er utviklet gjennom 5 generasjoner av demonstrasjonsfly. Elektriske jetmotorer integrert i vingene gir fordeler i forhold til lasteevne, aerodynamsk effektivitet og mindre støy, og gir nok skyvkraft under alle forhold.

Det er mange ingeniører som gjennom pressen hevder at konseptet er umulig. Er det mulig å lage en elektrisk jetmotor med nok skyvekraft - eller er dette egentlig en high-tech forsterket drone? De som lever får se.

Lilium søker sertifisering hos både europeiske og amerikanske luftfarts- myndigheter. De mener de skal få det til ett år før tidligere antatt. De er optimister.

LINK

Fullskala Lilium vises fram juni 2024

LILIUMs nettside: Utvikle bedre måter å flytte seg på med elektriske jetmotorer

Foto Lilium