Artikler > Teknologi

Det nye bærekraftige flydrivstoffet E-Jet laget av CO2

Av Einar Eldøy 6.9.2023

SANT? SAF? Enkel overgang: vi bare fyller nytt CO2 fritt brennstoff på de flyene vi har

SAF eller bærekraftig flybrennstoff er hot om dagen. Karbontransformasjonsselskapet Twelve kunngjorde for et par år siden at de hadde produsert sin første batch med E-Jet-drivstoff i samarbeid med det amerikanske flyvåpenet.

Drivstoffet lages ved CO2-elektrolyse og introduserer et skalerbart fossilfritt drop-in-alternativ for fly med opptil 90 % mundre utslipp gjennom hele livssyklusen enn konvensjonelt jetdrivstoff. Med ekte sirkularitet fanges CO2 som brukes til prosessen med å lage brennstoffet rett fra luften.

Sustainable Aviation Fuel (SAF) synes nå å være den ledende løsningen på luftfartens avkarbonisering

Brennstoffet kan ganske enkelt legges inn i det eksisterende systemet for tanking uten at det er behov for endringer i infrastruktur eller fly. Man kan oppnå opptil 80 % lavere utslipp sammenlignet med petrokjemisk-basert drivstoff. Da er det lett å se hvorfor IATA tror utvidet bruk av SAF vil gi føre til at vi når så mye som 65 % av netto-nullmålet for flytrafikken innen 2050. Men ennå er SAF fortsatt utilgjengelig og dyrt. Imidlertid kan et lett skalerbart alternativ være mulig å få til.

Elektrifisering av drivstoff i stedet for fly

Karbontransformeringsselskapet Twelve produserer nå jetdrivstoff med CO2-elektrolyse. Prosjektet er finansiert av det amerikanske flyvåpenet og er presentert som en mulig vei til fossilfritt flydrivstoff. Det gjør man ved å bruke akkurat det det søker å redusere. Twelve sier at E-Jet-drivstoffet slipper ut 90 % mindre CO2 over livssyklusen sammenlignet med fossilbasert drivstoff.

Vanskelig å gjøre fly karbonfrie

"Å elektrifisere fly med batterier har vist seg umulig for avkarbonisering av luftfart i stor skala, noe som nødvendiggjør produksjon av fossilfritt jetdrivstoff," sa Twelve direktør Nicholas Flanders i en uttalelse.

"Vi har i hovedsak elektrifisert drivstoffet i stedet gjennom vår elektrokjemiske prosess, og drivstoffet kan brukes rett inn i eksisterende kommersielle fly, slik at operatørene umiddelbart kan redusere sitt karbonavtrykk uten at det går på bekostning av driftskvaliteten. Siden du ikke kan elektrifisere flyet, har vi elektrifisert drivstoffet", sa Flanders.

Produksjonen må skaleres opp noe enormt

Twelve sikter på produksjon i millioner av gallons i løpet av de neste to årene og i milliarder av gallons innen det neste tiåret. Selskapet sier at prosessen i stor skala kan håndtere én milliard tonn CO2-utslipp i luftfartsindustrien.

Produksjonen er ikke kjent i detalj

Teknologien innebærer at i en kombinasjon av elektrolyse med energikilder med lavt karbon omdannes vann og CO2 til et råstoff med minimalt karbonavtrykk. E-Jet-drivstoffet er utviklet i samarbeid mellom Twelve og Emerging Fuels Technology. Dette selskapet produserer også det som nå nesten kan betraktes som "konvensjonell" SAF.

Karbonet i Twelves E-Jet drivstoff kommer fra direkte luftfangst i stedet for fra CO2 lagret i bakken. Mens direkte luftfangst fortsatt er en kostbar teknologi, er det et felt i rask utvikling. Flyselskapene gjør betydelige investeringer i utviklingen av CO2 fangst.

Teknologien bak elektrolyse av CO2 kommer fra Storbritannia

Teknologien som gjør karbondioksid om til drivstoff kom i fokus sent i fjor da forskere ved Oxford University i Storbritannia konverterte CO2-gass direkte til flydrivstoff. Oxford-forskerne brukte en rimelig jernbasert katalysator, og beviste at metoden kunne bli mye billigere enn tidligere antatt. Twelve og Emerging Fuels Technology har ikke offentliggjort sin proprietære katalysator. Drivstoffet er imidlertid sertifisert, klart til bruk og tilgjengelig for bestilling.

Det amerikanske luftvåpenet oppnådde også sitt primære mål med prosjektet: øke energiuavhengigheten ved miljømessig ansvarlige metoder. Roberto Guerrero var med i saken fra US Air Force.

Skepsisen lyser av meg - jeg tror det ikke før jeg får se det.

Link: SAF made from CO2

Photo by Ahmed Muntasir