Artikler > Teknologi

Det er boom i elektriske biler - Norge med 97% nysalg

Av Einar Eldøy 29.9.2025

Verdens andel av elektriske biler hittil i 2025 er nå 10% - 90% gjenstår

2025 blir et stort år for elbiler. Nå er Kina blitt den største produsenten, og mange flere land enn Norge er i gang med et stort skifte. Infrastrukturen bygges ut, og butikkene, shoppingsentrene, hotellene og flere får ladestasjoner. Følg med, for ladestasjoner popper opp overalt, eller kjøp en nødlader og lad bilen hjemmefra uten noe styr? Da kan det hende du kan lade bilen for 50 øre per kWh - følg med og lad når det er billig.

Salget av elbiler oversteg 17 millioner globalt i 2024, og nådde en salgsandel på over 20 %. Noen vil aldri forlate fossilbiler - romantikken i lyden fra potta vil alltid være der for dem.

Bladet Motor hevder at de nye moderne elektriske bilene er mye bedre teknisk sett enn de gamle fossilbilene, og at de bare av den grunn bør vinne fram, uavhengig av klimavurderinger.

Ferrari kommer med en elbil høsten 2025, de antyder i oktober, mens storselgeren deres i dag er en 12-sylindret bensinbil med kraftig lydpotte brøl. Det blir spennende, se hva som skjer.

Svært ujevn elbil framtid - store forskjeller mellom land

Den globale overgangen til elbiler skjer ikke raskt, totalt sett går den fortsatt sakte. Vi kan dele de globale bilmarkedene inn i fire regioner: USA, Europa, Kina og resten av verden. For øyeblikket er adopsjonen av elbiler ganske treg i USA, men den er kommet godt i gang i Europa og Kina, og resten av verden får nå også opp farten.

Amerikanske elbil-produsenter kan risikere å miste klimastøtten fra staten, da hele grunnlaget for klimakampen skal revurderes.

Teknisk utvikling styrkes med elbiler - mer nytenking

Er hovedgrunnen til alle de nye elektriske bilene at de er teknisk mindre kompliserte, utnytter elektronikk bedre, er billigere å produsere enn bensin/diesel biler, og at de vil bli stadig bedre fra nå og framover?

Det er snart 900.000 elbiler i Norge. "Nå er det bare å telle ned til Norge runder millionen, det tror vi skjer allerede tidlig på vårparten 2026", sier Christina Bu i Elbilforeningen. Totalandelen er 29.5%.

Vi ser også fremtidens elbil ta form, med nye design, ny teknikk, adekvate kjørelengder, tilstrekkelig motorstyrke, rask lading av nye batterier, ladestasjoner på gode plasser, avklarte avgifter og priser og mer.

  • Globalt salg av elbiler i mai 2025 gikk opp 22 % fra året før til 25 % andel av det totale salget. I Kina gikk salget opp til omtrent 23 %, til en samlet kinesisk elbil-andel på 53 %. Europa er i farta, og gikk opp 34 % til 28 % elbil-andel. USA går ned 2,3 % til 8,94 % andel av bilparken.

  • Nyheter fra elbilmarkedet fokuserer mye på Kina, for det er der den store aktiviteten foregår. Kinesiske myndigheter anmoder BYD og konkurrentene om å selvregulere markedet ettersom priskrigen intensiveres, og verdens største hydrogentaxi operatør går helelektrisk.

  • BYD benekter rykter om å kutte elbilproduksjonen, og Geely Groups salg av elbiler for mai var 95 040, en økning på 178 % fra året før. Tesla lanserer en begrenset robottaxitjeneste i Texas, det synes å gå langsomt for Tesla nå.

  • Den. kinesiske bilprodusenten Hozon grunnlagt i 2014 er i ferd med å gå konkurs, og Nio rapporterer et nettotap på 6 750 millioner RMB (930,2 millioner USD) for første kvartal. VinFast er en global produsent basert i Vietnam og Indonesia som selger helelektriske biler og smarte mobilitets tjenester. VinFast hadde et nettotap på 712 millioner USD for første kvartal.

  • Xiaomi SU7 er kommet på markedet og solgte over 200 000 enheter på 3 minutter over nettet.

  • General Motors planlegger å investere 4 milliarder dollar i sine amerikanske fabrikker i løpet av de neste to årene.

  • Lexus starter byggingen av en 100 % eid elbilfabrikk i Shanghai.

Linker:

Seeking Alpha EV company news June 2025

Norsk Elbilforening

Bloomberg