Artikler > Teknologi

Algoritmer tyner nøytraliserer smaken din

Av Einar Eldøy 7.5.2023

Digital styring putter deg i bås med andre

Din smak påvirkes alltid av samfunnet rundt deg, mennesker, media du bruker. Men den er også påvirket av ufølsomme påvirkere. De er medienes datamaskinberegninger som drar oss mot det vi har gjort før og det vi kanskje også liker. Vi er i algoritmenes tidsalder, du er digitalisert, du har et datasett som henger ved deg, og smaken din styres og utvikles av algoritmer. Vil smaken din, hva du egentlig liker, noen gang virkelig være din egen?

Jenter styrer verden - nei algoritmer

Siden 2011 har millioner av Beyoncé-fans over hele verden stått klare med svaret: «Jenter». Sangen "Who runs the world?" har over 400 millioner visninger på YouTube og albumet har hatt mer enn en milliard strømninger på Spotify.

Dette forteller deg at det som virkelig styrer verden er algoritmer. De er små biter av matematikk i kodet form som nå sprer kultur raskt og bredt. De er grunnen til at så mange av oss rundt om i verden har blitt utsatt for det samme materialet – i dette tilfellet evangeliet ifølge dronning Bey. Algoritmene gjør verden ensartet, homogen og de gjør at det blir mange klikk og annonseinntekter.

Algoritmer er sett med ligninger i kodet form

Algoritmer fungerer gjennom maskinlæring for å tilpasse leveringen av innhold til enkeltpersoner. De prioriterer det de tror vi vil ha, og utvikler seg over tid basert på hva vi konsumerer av digitale medier. Det du har sett og hørt får du stadig mer av. Til slutt blir du lei.

Algoritmer er blitt kalt «den hemmelige sausen i en datastyrt verden». De former livene våre uten at mange av oss er klar over det.

Algoritmer i forskjellige former og størrelser kartlegger våre nettreiser. Googles allmektige algoritme PageRank bestemmer hvilke resultater som vises øverst når du søker. Google dominerer ut fra at få av oss flikker forbi de første sidene med søkeresultater.

Alle har samme systemet med algoritmer

Når du går inn på Netflix, slik 125 millioner av oss gjør over hele verden, vil du bli sortert i flere smaksgrupper blant mer enn 2000. Så bestemmer algoritmer seg for hva de skal anbefale deg basert på disse klassifiseringene – 80 prosent av TV-programmene folk ser på Netflix «oppdages» på denne måten. På Amazon vil algoritmer lede deg til bøker den tror du vil like. Spotifys Discover Weekly-spilleliste-algoritme anbefaler musikk delvis basert på det du allerede har lyttet til, så vel som på artistene du har oppgitt du følger. På Instagram, med sine 800 millioner brukere over hele verden, finner algoritmer ut hva du liker og viser deg mer av det – og jo flere likes et innlegg har, jo høyere vil det vises på folks tidslinjer. Et fotografi som kunngjorde at Beyoncé ventet tvillinger var 2017s mest likte på plattformen; informasjon om henne kan samle opp millioner av likes i løpet av timer.

Vi styrires av andres koder og regler

Kodelinjene i algoritmene påvirker hva vi ser, lytter til, leser og har på oss, samt hvem vi har kontakt med. De former måten vi konsumerer kultur på, og måten kultur i sin tur produseres for vårt forbruk. I sum kan vi si at algoritmene former vår smak.

Ikke glem hvem du er og hva du skal bli. Som individuelle forbrukere av kultur kan vi gjøre opprør mot algoritmen ved å være oppmerksomme på foretrukket kultur og vår egen smak i stedet for å tillate oss selv å bli passasjerer som følger det algoritmen sier oss.

Hva slags kultur skal vi ha i verden

Kultur skapes av enkeltmenneskers bevisste handlinger som stadig er nye og rettet mot framtida. Det kan ta form av bare å lese de mest støvete bøkene i din lokale bruktbutikk i stedet for å akseptere bokkjedenes datastyrte anbefalinger. Etter hvert som vi blir mer bevisste på det tunge trykket algoritmene har i våre valg innen smak og forbruk - i det som gjør oss til mennesker: smak – vil vi bli bedre rustet til jobben med å rase mot maskinen - rage against the machine.

Bryt løs fra algoritmene og datasettet de har gitt deg

Du lever i et digitalt fengsel. Gjør noe datasettet ditt vanligvis ikke gjør. Sett i gang små spill med deg selv. Se på Spotify Discover Weekly-spillelisten og tenk på hvem den fyren er som de leverer dette til. Mange ganger vil jeg høre på musikk som den fyren ikke hører på. Da blir jeg fornøyd, livet beveger seg inn i nye områder, og den lokale kultur vokser fram.

Photo by RDNE Stock project