Artikler > Natur

Våre moderne telefoner forsvinner om kort tid

Av Einar Eldøy 18.5.2022

Tiden går ny teknologi griper mer omfattende inn i våre liv

Jeg er ingen spåmann, men en ting kan jeg si: om mindre enn 10 år vil den moderne telefonen du digger være ute eller på vei ut. Historien her handler om Apple, iPod og iPhone, men gjelder aller leverandører og egentlig all teknologi.

For litt over 20 korte år siden viste Apple fram et apparat de kalte iPod - en musikkspiller. Man kunne fra nå lettvint ta musikken sin med seg overalt. Nå tas iPod bort fra produktsortimentet - det er over for iPoden, den skal dø. For oss som har vært med på denne reisen er det litt vemodig, men samtidig et klart tegn på teknologiens ustoppelige framgang.

Musikkopplevelsen er forandret blitt heldigital

Det vi har nå for å spille musikk er mye bedre enn iPod. Apple har gjort det mulig å høre på musikk overalt og på alle slags apparater. I hele Apples produktlinje kan man høre musikk, alt fra iPhone, Apple Watch, HomePod mini, AppleTV, iPad og Mac. Man har tilgang til mer enn 90 millioner melodier og over 30,000 spillelister. Musikken kan tas med ut i verden via telekommunikasjon.

Nå fortsetter det bare - mer, mer. Musikken er nå digitalt brakt ut til hundrevis av millioner lyttere, musikkindustrien er totalt forandret, og deling er mulig i alle retninger. Hvordan vi finner musikk vi liker gjøres på nye måter, og en helt ny musikkopplevelse er skapt. I tillegg har Apple laget en helt ny mulighet for lydkvalitet med rombasert avspilling styrt av software.

Slik er teknologien - fødsel, liv, død - på ny og på ny

Mens alt dette skjer sier vi at verden går framover, vi må stadig delta. Det dreier seg om våre liv og hva vi gjør. Dette er en del av den framvoksende digitaliseringen av våre liv, stadig nye og mer omfattende teknologiske grep tas.

iPoden var et steg på veien, en gang var det slik at de som hadde en iPod var opprørere, en som tok del i en revolusjon, man var forskjellig fra alle andre. Så ble man cool, og deretter en i massen. Et så enkelt apparat kunne vært en begynnelse for små barn nå. iPod var jo billig også på slutten, veldig billig.

Apple spinner markedsføring hva kan de få deg til å gjøre

Det har også med markedsføring å gjøre, få dem inn i folden og få dem til å kjøpe mer. Det amerikanske begrepet er land and expand. Apple sitt økosystem skal bygges større og større. Tilpasset enkelhet og kompleksitet hører med.

Stadig hørte man fra Apple sine ansatte at årets iPod var den beste noen sinne - helt til den nå er ubrukelig og ingen vil ha den. Men hele tiden er de flinke markedsførere - det er lett å like det de sier.

Når vil iPhone forsvinne - de har noe bedre da - de vil presentere en ting til

En dag vil Apple ha noe bedre - sier de - som de vil at du skal kjøpe. Presset på deg vil bli enormt - en dag snart eller om 5 år eller 10 år - vil de ha en ny ting de vil presentere - og alle er klare: løp og kjøp. Men kanskje det vil ta 50 år, år 2072. Det ville i så fall være helt utrolig, ulogisk, usannsynlig og umulig.

En dag vil vi få nye Apple apparater som vil overta iPhonens funksjoner, for den er jo ingen telefon, den er en datamaskin med mange funksjoner. Det nye blir et bærbart apparat: hode, øye, håndledd, lomme og nye funksjoner kommer med blandet virkelighet, kunstig intelligens, mer software funksjonalitet.

Dette er umulig å forutsi. De som lever når moderne telefoner fjernes og dør har muligens ikke opplevd det vi som lever nå har opplevd. De vil ikke vite eller forstå hva vi tenker på nå. Det er slik at tiden går, ingenting består, ingen husker eller forstår noe, alle bare tenker framover fra der de er nå.

Lenge etterpå kommer historikerne inn og forteller de som lever da hvordan det var. Slik er det.