Artikler > Natur

Kinesisk elbil NIO vil presse fram batteriskifte teknologi

Av Einar Eldøy 18.3.2023

Elbil batteri lading eller skifte - batteri som en tjeneste

Den kinesiske elbil produsenten NIO er i gang med mulighet for batteriskifte - battery swap - i Norge, som første land i Europa. NIO har som mål å få på plass 20 stasjoner i Norge i løpet av 2022. Den første stasjonen er allerede på plass ved E-18 på Kjellstad i Lier nær Drammen. Det tok bare et par måneder å få stasjonen på plass.

Dette er en ny versjon, 2. generasjon av Power Swap Station 2.0, som de tok i bruk i april 2021. Den har 14 batteriplasser og 13 lagrede batteripakker for skifte. Den tomme plassen tar i mot det første utladede batteriet.

Batteriskifte kan bli en suksess

NIO er nå i gang med modellen ES8, og stasjonene vil passe til alle kommende modeller. I Kina har NIO allerede mer enn 700 batteribyttestasjoner. De planlegger 4000 alt i alt, med 1000 utenfor Kina, innen utgangen av 2025. Shell stasjoner i Tyskland får ventelig batteribytte stasjonene i 2022. Tyskland blir snart et stort marked for elbiler, ventelig det største i Europa.

NIO sier at 92% av kundene deres i Norge ønsker batteri skifte - batteri som en tjeneste BaaS - og at de da kjøper bilen uten batteri og betaler en månedlig sum for bruk av batteri bytte tjenesten. Det finnes også hurtigladere for de NIO bilene som har eget batteri.

Batteri eller ikke i framtida

Mer fleksible løsninger kommer nok. Her trengs standardisering, i dag er det leveranse- og kapasitets-problemer. Å ha mange batterier liggende på vent for skifte er også en ressurs sak. Framtidas regnestykker og kapasitet avgjør. Mulighet for skifte mellom store og små batterier underveis etter behov er et moment.

Prisene NIO bruker er 160.000 kroner i reduksjon for bilen uten 100 kW/t batteri, eller 90.000 kroner for 75 kW/t. Månedsleie for batteriene er 1999 kroner eller 1399 kroner.

NIO har dessuten nylig sluppet sin første software oppdatering - den første utenfor Kina - i Norge.

Bemerk at Tesla har installert 35,000 Superchargere worldwide og at nummer 35.000 ble installert i Kina 10.6.2022 i Wuhan, Hubei provinsen i det sentrale Kina. De tenker å åpne for andre EV-merker snart.

Kommentar

4.2022: I USA møtes folk fra stat og bilindustri for å planlegge et nasjonalt nettverk med 500.000 ladestasjoner. Standardisering og enkelhet for alle overalt er målet, uavhengig av bilmerke og hvor du er.

Bilde NIO