Artikler > Natur

Apper med ønsket abonnement vokser ekstremt

Av Einar Eldøy 11.4.2022

Forbrukerne bruker snart bare apper direkte

Mediene vokser i mange retninger. En god app er gull verdt. Folk kjøper mer og mer akkurat det de ønsker, enten direkte eller via en plattform. Populært/godt innhold gir betalingsvilje hos kundene.

Forbrukerne i verden brukte i 2021 USD 18.3 milliarder på de 100 største betalte appene, en økning på 41% fra året før. De 100 største appene vokser nå mot nye høyder, og de øker sin andel av totalmarkedet. Dette gjelder ikke spill, men såkalte nongame apps. De (foreløpig?) mindre appene er stadig med, og de 100 største hadde bare 14% av inntektene i 2021. Det ble brukt USD 131.6 milliarder på i-appen kjøp. Det er analysefirmaet Sensor Tower som melder dette.

To giganter med avtalt spill?

AppStore er størst av platformene, med Google Play like bak. De appene som går igjen er Google One, YouTube, Disney+, Apple One, Tinder, HBO Max, Hulu, Pandora, Twitch, Bumble, ESPN, YouTube Music, Paramount+. Mye går via Apples Appstore og Alphabets Google Play. Det finnes lokale variasjoner over hele verden, som om brukerne leter seg fram til hva de liker best. Netflix er i en egen klasse, og jeg nevner ROKU med sin valgfritt reklamebaserte plattform også.

Abonnement gir vekst, muligheter og bedre oversikt

Som i tidligere år har kundene brukt mer på abonnement via App Store enn Google Play. For begge vokser inntektene, men appene på topp i AppStore vokste 3 ganger så fort. Den aller største appen er YouTube med inntekt på USD 1.2 milliard i hele verden.

Holder feltet på å spre seg?

Video/film abonnement etter ønske (Subscription video on demand SVOD) plattformer som Disney+ og HBO Max ser voksende antall abonnenter. Det virker som kundene venner seg til strømming for nye storfilmer, og kinoene kan forsvinne ut av bildet. De sosiale media gigantene som Twitter, TikTok og Instagram ruller også ut abonnement muligheter. Alle prøver samtidig å få produsenter av innhold til å komme til seg, og plattformene tar seg av markedsføring og presentasjon. Det ser ut som om flere og flere vil bruke abonnementsmodellen i tida framover.

Mediene endrer seg kraftig nå. Det er vanskelig å forstå at to amerikanske firmaer Apple og Google/Alphabet skal dominere slik de gjør, og så lenge. Det finnes jo masse penger her for andre firmaer, og mer blir det.