Artikler > Helse

Å lære bevege seg ofte er å lære passe kroppen sin

Av Einar Eldøy 11/01/22 01:01

Hold på med bevegelse hele dagen

Alt for mange i vår kultur sitter i timevis om gangen, ofte hele dagen, og pådrar seg smerter, stivhet og kroniske sykdommer. Bevegelse må til, og en god måte å få det til på er å ha en målsetting om å gjøre bevegelser og bruke musklene minst hvert 20 minutt eller hver time - hele dagen. En kropp som er i stadig bevegelse holder alle systemene i sving, musklene lever når de brukes, væskene i kroppen flyter og ikke minst humøret stiger. Oppgaven er klar: Barn beveger seg voldsomt, voksne mindre og mindre og eldre ofte ikke i det hele tatt. Det er aldri for sent å begynne på nytt - bli som et barn.

En sammenligning er å bevege deg som de gjorde i steinalderen. Historien vil ha oss til å tro at for riktig lenge siden var folk i stadig bevegelse. Alle drev med kroppsarbeide, jaktet, høstet, fisket, utforsket landet til fots, danset, slåss, klatret i fjellet og laget alt med egen kraft. De skal ha vært sunne, og det kan være mulig å tro på det.

Å bevege seg ofte blir usynlig umerkelig naturlig trening

Våre systemer av nerver, muskler, kroppsvæsker og vev kan trenes opp. Trener vi jevnt og trutt - hvert 20. minutt for eksempel - blir det hele automatisert og lett å gjennomføre. Vi kommer i form som det heter. Praktisk tallt all bevegelse er positiv, og når i praksis fram til alle cellene. Cellene som for det meste er vann blir hele tiden frisket opp ved konstant fylling og klemming med akkurat riktig mengde. Sitter man lenge stille samler væske seg i leddene. Bare ved å forandre posisjon får lymfe, blod og andre væsker hjelp til å flyte gjennom vevene, og alt blir bedre.

Det er lett å begynne - bare gjør noen bevegelser

Bare beveg deg og alt blir bedre: Bøy, press, vri, dra, skyv, løft, sitt på huk så ofte du kan, strekk deg, hopp, sitt på gulvet. Finn eller lag gjerne et kort program som gjennomføres flere ganger om dagen.

Det enkleste er å gå en tur ganske ofte, for det er bra på mange måter. Noen går en kort tur hver dag. Jobber du i et stort hus gå i trappene, ta en tur til noen kolleger du skal snakke med, gå en tur i lunsjen. Før i tiden gikk leger runder og snakket med pasientene. Balanseøvelser er nyttige, en liten kettlebell under et bord der du jobber kan gi nytte ved å brukes 4-5 ganger om dagen. Å stå ved et bord eller en stol og svinge ett bein om gangen er bra for hoftene og blodomløpet.

Det viktige er å innarbeide bevegelse i de daglige gjøremål. Beveger du deg hvert 20. minutt eller en gang i timen blir kroppen din venn. Da kan det hende at du får mer energi til sosial deltakelse, orker å trene på å bli god å løpe, spille et instrument, får lyst til å gjøre lekser, bokse, spille bordtennis eller fotball også. Bevegelse i form av usynlig jevnlig lett trening holder kroppen i orden.