Utenlandske tech-giganter overtar gradvis reklamen i Norge

Norsk reklame for nordmenn styrker norsk demokrati og selvfølelse
Internasjonale tech-giganter som Facebook (Meta) og Google dominerer det norske reklamemarkedet, til tross for at mange annonsører uttrykker ønske om å støtte norske, redaktørstyrte medier. Dette reiser et større demokratisk spørsmål: Bidrar denne utviklingen til en svekkelse av demokratiet og en overgang til et mer plutokratisk samfunn, hvor økonomisk makt gir uforholdsmessig stor innflytelse? Blir Norge bare en liten brikke i et Norge styrt av utenlandske interesser?
Her er tallenes klare tale
"Ifølge Medietilsynet tok Facebook og Google 42 prosent av det norske reklamemarkedet i 2023, noe som tilsvarer omtrent 10 milliarder kroner. Samtidig indikerer Annonsørrapporten fra Annonsørforeningen (Anfo), at norske annonsører planlegger å øke investeringene i internasjonale mediegiganter som Meta og Google i 2025. Dette til tross for et uttalt ønske om å støtte norske, redaktørstyrte medier."
Vi må ta en kamp mot utenlandsk dominans
Vi må alle ta aktive valg for å begrense denne utviklingen, særlig ved å styre annonsekroner bort fra de store tech-selskapene. Det er flere alternative strategier, blant annet:
- Økt bruk av norske, redaktørstyrte medier for annonsering.
- Styrking av egne plattformer og eierskap til kundedata.
- Økt satsing på offline-markedsføring og fysiske møteplasser.
Norsk mentalitet, norkske aktører, norsk motstandskamp om annonsørene er startet
Trenden peker mot økt etterspørsel etter autentisk og kreativt kvalitetsinnhold laget i Norge av nordmenn. Det krever en mer langsiktig og engasjert tilnærming til markedsføring. Det er store utfordringer med å bryte ut av det etablerte utenlandsk dominerte økosystemet, men vår bevissthet må rettes mot denne saken med handling før situasjonen forverres ytterligere.
LINK Viktig at vi faktisk hopper ned fra gjerdet og omsetter ord til handling