Artikler > Frihet

Influencere trykker voldsomt sluker all oppmerksomhet

Av Einar Eldøy 23.11.2023

Markedsføring i sosiale medier kraftigere - de er oppmerksomhetsfabrikker - spiser hjernen - former handlinger

De er dyktige, vakre, rike, ingen klarer å stå i mot, de er avanserte, flinke. Influencere finnes overalt nå. De er på jobb, de er godt betalt for det de gjør og de skal overtale deg til å kjøpe, mene, gjøre noe. De er en del av det nye mediebildet. De er det nye mediebildet. De gamle mediene kan bare pakke sammen.

Det begynte forsiktig med kjendiser, nå har vi profesjonelle influencere

De påvirket deg til å gjøre ting, mene ting, være woke, og nå har vi en velutviklet påvirkningsindustri. Se dem, forbered deg, for å være klar for influencerne som kommer kan skape livene i samfunnet - det nye globale samfunnet. Verden er en.

Journalister forsvinner, fagkunnskap om alle emner forsvinner, gammelmediene strever med å holde følge, de vil ha hits/treff og annonseinntekter, men bildet er bredere nå. Informasjon om saker, inklusive fakta, er på vei ut. Spillet om oppmerksomheten er under endring, de vil ikke bare ha et betalt abonnement eller et varekjøp, de vil ha livet ditt, skape nye livsstiler og nytt forbruk, skape deg om i sitt mønster og bilde, få deg med i sin bevegelse. Slutt deg til bevegelsen eller bli forlatt, glemt, marginalisert.

Verden er full av agendaer som skal pushes i kampen om hoder og oppmerksomhet

Influencer- eller innflytelses-industrien forandrer seg, blir større og mer bevisst. Presset øker, de store er større, metodene er mer nøyaktige og presist målrettet. Kognitive metoder vokser fram. Gamle Sigmund Freud og underbevisstheten har fått et nytt ansikt. Noen kjøper seg tilhengere, for det er store gevinster i å ha en stor flokk som følger en. På markedskurs lærer man om influencere og teknikkene de bruker.

De pusher agendaer og tjener gode penger. Det er mange agendaer ute nå, mange initialismer - kampen mot muslimene, rasestrid, LGBTQpluss og de 16 mulige kjønnene, bikjønnet, transkjønnet, biseksuell, klimaplanen uten kullstoff, galopperende inflasjon, ESG, metoo, woke, økonomisk kollaps, kryptovaluta, mannens rolle versus kvinnens rolle, incel, World Economic Forum WEF og den store resetten, kunstig intelligens, metaversene, ny verdensorden, barnefabrikker, misogyni, biologiske menn som identifiserer seg som kvinner, fungible tokens, esport, gjør som du vil, illuminati, globalismen, de som vil overta verden ....... Det er ingen ende, det er agendaer produktsalg nyheter døgnet rundt. Følg med, det er alltid nye agendaer på gang.

Influencer markedet er BIG og rikt

Påvirker- eller influencer-markedet anslås til kanskje 500 MNOK i Norge, det blir kanskje en milliardindustri om noen år, mer enn kinomarkedet. Internasjonalt er tallene svimlende store. Tall er kanskje tatt litt ut av lufta, men påvirkere/influencere og markedstall finnes. Markedene drives fram og blir stadig mer synlige og effektive. Påvirkerne lærer seg nye metoder, og kanskje er et nytt yrke under utvikling.

Mediebyråene følger opp og liker den store veksten de ser: Influencer marketing virker fordi nye kanaler tas i bruk, nye påvirkere må rekrutteres, nye kommunikasjonsformer lages, inngang på nye produktområder, mer salg. Husk også at politikk lenge har vært et profesjonelt produkt for påvirkning, påvirkere/influencere har lenge medvirket til å få folk inn på Stortinget, bystyret, kommunestyret. Påvirkerens tilknytning kan gjøres på flere måter: Sponsorship, advertising, aktiv eller passiv, åpen eller skjult. Før var det noe som het drittpakker, men det er mer elegant nå.

En influencer er en kjendis, autoritet, yrkesutøver med kompetanse som er godt betalt for å påvirke deg, en person med resultater

Egentlig hvem som helst som er i stand til å påvirke deg som kjøper, bruker eller velger kan være en influencer. Begrepet er vidt og voksende. Gode influencere er gull verdt. De kan flytte fjell. Markedet er sammensatt av ulike typer aktører, og mange påvirkere/influencere samles i salgsselskaper eller hos utgivere og forlag som representerer dem. Samtidig er det også en del individuelle aktører som driver helt på egen hånd.

Stadig flere byråer og personer satser på ulike segmenter innen influencer-markedet, og stadig flere annonsører bruker stadig mer penger på nettopp denne typen markedsføring,

Sosiale medier teller mest

Influencere på sosiale media er viktige. Nesten halve jordas befolkning bruker sosiale medier, og mange mener det er nyttig å få hjelp med sine beslutninger. Influencers legger ofte inn meldinger på sosiale media og skaffer seg store flokker med mennesker som følger dem. De oppmuntrer følgerne sine til å kjøpe produkter de promoterer. De kan også fremme ideer, politikk, aksjoner. De er store eller små: Mega-influencere, macro-influencer, nano-influencere. Nye influencer grupper er YouTubere, podcastere, meningsdannere som forfattere og journalister.

Bloggere og influencere på sosiale er ikke dine venner, bekjente, de er markedsførere betalt av merkevarer eller de har sitt eget merke eller media. Mikrobloggere med få tilhengere har ofte det mest intime forholdet. Det er for eksempel innflytelsesrike blogger om personlig utvikling, finans, helse, turisme, musikk og mer.

Nyt det, la deg rive med, eller pass deg - ha gode dager og bestem selv

De vil ha innflytelse og påvirke deg: Vil du bli ledet, påvirket eller vil du bestemme selv? Trykket øker, mediefolket vil ha noe fra deg - pengene dine, tankene dine, handlingene dine. Kanskje det er best å holde seg litt unna influencerne? Er det flaut å bli drevet inn i en mening, et kjør, en handling eller et valg av en influencer? Eller helt OK? Sjekk i det minste hvem som betaler dem.

Som vanlig gjelder å ha egne velfunderte meninger. Da kan livet være bra.

Photo by Caleb Oquendo