Folket i Norge ønsker gode verdier for sitt samfunn
📘 Norge er et samfunn basert på gode verdier - ja eller nei.
I Norge bør vi ha en løpende diskusjon, med stadig nye innspill og ideer om hva våre grunnleggende samfunnsverdier er eller burde være. Er vi stolte over våre verdier, eller bør vi skjerpe oss på et eller flere områder? Dette emnet heter aksiologi - læren om verdier.
Argentineren Risieri Frondizis bok Hva er verdi? er et grunnleggende verk innen aksiologi, den grenen av filosofien som studerer verdier – moralske, estetiske, sosiale og andre. Boken tar sikte på å forklare hva verdier er, hvordan de eksisterer, hvordan vi kjenner dem, og hvordan de påvirker menneskeliv og samfunn.
Frondizi skriver på en måte som passer for generelle lesere som er interessert i etikk, kultur og mening med det vi gjør i samfunnet vårt.
🧩 1. Verdier er et problem, for det er mange interesser og meninger
Frondizi begynner med å forklare hvorfor begrepet «verdi» er sentralt, men unnvikende. Verdier styrer våre handlinger, vurderinger og preferanser – men vi er uenige om hvorvidt verdier er objektive (eksisterer uavhengig av mennesker) eller subjektive (avhengig av personlige eller sosiale holdninger).
Han skiller mellom fakta (hva er) og verdier (hva burde være), og argumenterer for at moderne vitenskap har en tendens til å neglisjere sistnevnte.
2. Historisk bakgrunn
Frondizi undersøker sentrale tenkere:
Kant, som fant verdier i rasjonell vilje og morallov.
Nietzsche, som så på verdi som en menneskelig skapelse knyttet til makt og vitalitet.
Husserl og Scheler, som utviklet fenomenologisk verditeori, og behandlet verdier som objektive essenser vi kan «føle» eller intuiere.
Pragmatikere som Dewey knyttet verdier til menneskelig erfaring og vekst.
Denne delen viser hvordan aksiologi utviklet seg som et svar på både vitenskapelig positivisme og moralsk relativisme.
3. Objektive vs. subjektive verdier
Frondizi presenterer debatten mellom objektivisme (verdier eksisterer uavhengig av menneskelige ønsker) og subjektivisme (verdier avhenger av våre holdninger eller følelser).
Han kritiserer begge ytterpunktene:
Ren objektivisme risikerer å gjøre verdier abstrakte og frakoblet fra livet.
Ren subjektivisme løser opp verdi i personlige preferanser.
Han argumenterer i stedet for en "relasjonell" verditeori – verdier oppstår i det dynamiske forholdet mellom et subjekt og et objekt.
4. Den relasjonelle verditeorien
Dette er bokens sentrale idé.
Verdier er verken ting eller bare følelser, men egenskaper som oppstår i forholdet mellom et verdsettende subjekt og et verdsatt objekt.
Eksempel: Et maleris skjønnhet eksisterer ikke bare i malingen eller bare i betrakterens sinn, men i møtet mellom dem.
Dermed er verdi reell, men kontekstavhengig – objektiv nok til å bli diskutert og delt, men likevel forankret i menneskelig erfaring.
5. Klassifisering av verdier
Frondizi klassifiserer verdier i ulike typer:
- Moralske verdier (godhet, plikt, rettferdighet)
- Estetiske verdier (skjønnhet, harmoni)
- Vitale verdier (styrke, helse)
- Intellektuelle verdier (sannhet, forståelse)
- Religiøse eller åndelige verdier (hellighet, transcendens)
Han diskuterer også verdihierarkier, der noen verdier (som moralske) kan sees på som høyere eller mer grunnleggende enn andre.
6. Verdikunnskap og evaluering
Hvordan kjenner vi verdier? Frondizi analyserer emosjonell intuisjon, fornuft og kulturell formidling som veier til verdikunnskap. Han understreker at evaluering er en aktiv, fortolkende prosess, formet av personlige og sosiale forhold, men som sikter mot universalitet.
7. Verdier og kultur
De siste delene utforsker hvordan verdisystemer former sivilisasjoner, og hvordan verdikonflikter (f.eks. mellom materialisme og spiritualitet, eller frihet og sikkerhet) avslører dypere kulturell dynamikk.
Frondizi etterlyser en kritisk aksiologi – en reflekterende tilnærming som undersøker og fornyer verdisystemer i lys av menneskelig verdighet og kreativ vekst.
💡 Kjerneinnsikt: din eksistens er som verdiene dine
«Verdi er verken bare en projeksjon eller en absolutt egenskap; det er en relasjon som gir mening til eksistensen.»
Frondizis relasjonelle aksiologi tilbyr en mellomvei mellom relativisme og absolutisme – og viser hvordan verdi både kan være forankret i menneskelig erfaring og åpen for objektiv diskusjon.
🧠 Frondizis betydning
Boken er fortsatt en klassisk introduksjon til verditeori fordi den:
- Klargjør de viktigste filosofiske posisjonene innen aksiologi.
- Tilbyr en sammenhengende syntese tilgjengelig for ikke-spesialister.
- Legger grunnlaget for senere diskusjoner innen etikk, estetikk og kulturfilosofi.
Verdier oppstår - viser seg for oss - i det vi faktisk gjør. Gode verdier er til å leve med.