Dype skiller mellom folkets ønsker og politikernes tiltak
Å ta vare på landet vårt er folkets oppgave, og folket skal delta hele veien i denne oppgaven
Følg med nå: Våre politikere er folkets representanter, og makta ligger hos folket. Våre politikere er våre representanter, men de er nå mest opptatt av triks og strategier for å vinne valg, få makt og deretter gjøre det de selv vil og har lyst til, ikke å utvikle landet slik at folkets behov og ønsker fremmes og stettes.
All makt ligger hos folket
Det ble en gang sagt at all makt ligger i Stortinget, og kortsiktig sett er det passende. I større sammenheng og med rommelige tidshorisonter er det helt feil. Det er folket som bestemmer alt, den kollektive mening skal på sikt vinne fram når vi sammen skaper samfunnet vårt. Dagen fokus på partimakt basert på fire års horisont er grunnleggende feilaktig.
Alle skal kunne henge seg på: Hva slags samfunn ønsker vi? Hvordan skal landet se ut? Hva slags virksomhet skal vi drive her? Hvem skal få komme hit, hvor mange? Hva skal vi holde på med? Skal vi være en selvstendig nasjon? Skal vi være frie og ha egne meninger?
Våre landsmenn nasjonalfilosofene Hans Skjervheim og Arne Næss ønsket at alle forsto og deltok i en bærekraftig utvikling av samfunnet og miljøet. Dette er en bærende sak for alle samfunn, og svikter vi her, kan det gå galt.
Kunnskapsløshet om koronaen skapte panikk, og myndighetene lot det skje
Tenk over koronaepidemien og det som skjedde der. Vi ble presset til hysteri, gjort kunnskapsløse og visste ingenting om hva korona var, om det var reelt og hvor det kom fra. Koronaen var uten oppgitte kilder. I etterhånd gjør man dette til en sak ødelagt av global strid mellom USA og Kina om hvor viruset kom fra. Ingen skal vite hva korona var. Slik konstruert kunnskapsløshet er ødeleggende for all tillit til Norges institusjoner, både politiske og faglige.
Et område under utvikling i verden er atomkraft, og kunnskap om dette i samfunnet. Her er det mye nye teknologier, og naturlig nok teknisk og vitenskapelig uenighet blant fagfolk. I Norge er området "definert" som farlig, og all deltakelse i kunnskapsutviklingen er stoppet. Fagmiljøene er tatt ned, og innbyggerne befinner seg utenfor saken.
Andre områder uten kunnskap er vår basepolitikk der USA bygger 20 militærbaser i Norge og lagrer sitt eget militære utstyr her, vårt landbruk som har falt ned på 40% selvforsyningsgrad og faller videre og regjeringens ja til skadelig mineraluthenting fra havbunnen som eneste nasjon i verden.
Pensjonsdelen av det norske folketrygdsystemet er under press, kan kollapse, og ingen tiltak er i gang for å løse problemet med svekkede alderstrygdytelser.
Det er mange flere saker.
Krev å få informasjon om saker i samfunnet for å forstå det som skjer og å kunne gjøre noe med det
Filosofen Skjervheim brukte begrepet "deltakende observasjon"., og Skjervheims arbeid fokuserte på betydningen av å forstå fenomener i samfunnet ved å engasjere seg aktivt i dem. Samfunnet er ingen konstant, det utvikler seg hele tiden, og vi må alle følge med i det som skjer. Da kan vi unngå å komme opp i nye "korona-tilstander" med kunnskapsløshet, eller andre områder med kunnskapsløshet.
SKJERVHEIM
Hans Skjervheim var en norsk filosof født i Voss i 1926, død i 1995, elev av Arne Næss og en sentral skikkelse i norsk filosofi på 1900-tallet. Han var en betydelig bidragsyter til norsk filosofi innenfor feltene politisk filosofi og hermeneutikk eller forståelse av obervasjoner, tekster, hendelser. Skjervheim utviklet begrepet "deltakende observasjon"., og han hadde en forståelsesorientert tilnærming til vitenskap og samfunnsspørsmål. Hans tanker har hatt stor innflytelse på norsk filosofi og samfunnsdebatt.
NÆSS
Arne Næss var en norsk filosof og miljøvernaktivist, født i Oslo 1912, død 2009. Han arbeidet mye med økofilosofi og dypøkologi, samt det frie menneske. Han ble involvert i begrepet "deltakende observasjon" via Skjervheim. Hans arbeid innen miljøfilosofi har hatt betydelig innflytelse på arbeidet med menneskets forhold til naturen, og hans utsagn om "tenk som et fjell", altså langsiktig, har fått mye oppmerksomhet. Han arbeidet med temaet menneskets frihet, mest individets frihet.
Forståelsesorientert deltakende observasjon i praksis
For en innbygger i Norge kan dette bety flere ting.
Dypere forståelse: Med en forståelsesorientert tilnærming vil en innbygger søke å forstå de underliggende årsakene og verdiene som styrer hendelsene og samspillet i samfunnet. Dette hjelper dem å se bortenfor overfladiske observasjoner og få en bedre forståelse av samfunnet de lever i.
Aktiv deltakelse: Ved å delta aktivt i samfunnet gjennom frivillig arbeid, politisk engasjement, skrifter, eller andre former for deltakelse, vil en innbygger oppleve samfunnet fra innsiden. Dette kan gi et intimt perspektiv på samfunnets utfordringer og muligheter.
Kritisk refleksjon: Gjennom å kombinere forståelse og deltakelse blir innbyggeren kritisk reflekterende over samfunnet de er en del av. De kan utfordre etablerte ideer og praksiser, og skape positiv endring basert på dypere innsikt i samfunnets behov og verdier. Med full ytringsfrihet vil dypere innsikt bli mulig.
Samlet sett oppmuntrer forståelsesorientert deltakende observasjon innbyggerne
Det er viktig for et folk å ha innbyggere som er bredt aktive og kritiske deltakere i samfunnet sitt, samtidig som de søker en dypere forståelse av samfunnets dynamikk og utfordringer.
Vi skal ikke rasere naturen eller la folk strømme ukontrollert inn i landet, vi skal ikke legge oss under andre, avvikle nødvendige virksomheter og skape avhengighet på flere områder. Vi skal forlange bred informasjon og dialog, fortsatt norskhet i beste mening og la de som er født her og har vært her lenge ha all innflytelse. Alle gjester er forøvrig velkomne for impulser og ideer, og eventuelt senere personlig og idemessig inkludering i vår kultur hvis de ønsker.
Sett deg selv i sentrum, bidra til at forståelsesorientert deltakelse og observasjon blir normen, som innbygger krev å få vite alt som skjer, så du kan delta og så du kan beholde din norskhet som ønsket. Ja, vi elsker dette landet.