5 % av BNP til militærvesen vil rasere samfunnet

Norsk 5% militær opprustning bestemt uten et snev av realisme vil gi stor sosial uro
Her er en skisse av et realistisk scenario for Norge i 2030, der landet allokerer 5 % av sitt bruttonasjonalprodukt (BNP) til forsvar og sikkerhet. Formålet er å se på de menneskelige og materielle ressursene som kreves, hvilke sektorer som vil bli berørt, og hvilke samfunnsmessige konsekvenser som kan forventes.
Grensen på 5% er "vedtatt" uten planer eller konsekvensutredninger. På siste NATO-møtet var det viktigste å få Trump til å smile.
Grunnforutsetninger, bakgrunnstall
BNP (total): ca. 5 500 mrd NOK
5 % av BNP: 275 mrd NOK årlig til forsvar og bred sikkerhet
Fastlands-BNP: ca. 4 000 mrd NOK
Befolkning: ca. 5,8 millioner
Sysselsatte: ca. 3,3 millioner
Lav arbeidsledighet: ~3,5 %
Forsvarssektorens omfang i 2030 blir dramatisk endret fra i dag
Totalbudsjett: 275 mrd NOK
180 mrd NOK til Forsvaret (land, sør, luft, cyber, heimevern)
50 mrd NOK til totalberedskap og sivilforsvar
45 mrd NOK til infrastruktur, teknologi og hybrid sikkerhet
Personellstruktur:
40 000 profesjonelle soldater og ansatte
30 000 i aktiv heimevernsstruktur
20 000–30 000 vernepliktige/siviltjenestepliktige årlig
Kvinneandel og minoritetsrekruttering økt til 50 %
Ressurser og omstillingstiltak
Arbeidskraftstrategi
Utvidet verneplikt: 12 måneders tjeneste for alle 19-åringer, med valg mellom militær, beredskap eller samfunnstjeneste
Kombinert utdanning og tjeneste: Teknisk utdanning parallelt med militær opplæring
Økt arbeidsinnvandring for å avlaste helse og byggesektor
Økonomiske tiltak
Midlertidig økt bruk av Oljefondet (SPU), utover handlingsregelen
Skattejusteringer: Progressiv økning på høye inntekter og formue
Omprioritering: Redusert vekst i samferdsel, kultur og bistand
Det blir store konsekvenser for andre sektorer
Sektor - positiv effekt / negativ effekt
Helse: Styrket kriseberedskap / mangel på personell i fredstid
Utdanning: Teknisk opprustning og forsvarskompetanse / press på høyere utdanning og faglærere
Industri: Vekst i teknologi og produksjon / kapasitetskonkurranse med sivil sektor
Velferd: Mer robust samfunn i kriser / risiko for kutt eller stagnasjon i tjenester
Samfunn: Økt fellesskap gjennom plikttjeneste / potensiell kritikk for militarisering og frihetsinnskrenkning
Nye institusjoner og initiativer
Nasjonal sikkerhetsdugnad: Folkelig opplæring og engasjement i beredskap
Teknologisk utvikling for militære formål: Partnerskap mellom Forsvaret, akademia og industri
Sivilberedskap utvikling: Lager og strategisk reserve for helse, mat og energi
Mulige utviklingsbaner etter 2030
Optimistisk: Norge blir modellnasjon for sikkerhet og sivil-militært samarbeid
Realistisk: Stabil sikkerhet, men vedvarende sektorpress og politiske spenninger
Pessimistisk: Rekrutteringssvikt og overbelastede sivile tjenester fører til sosial uro
Konklusjon er at staten Norge ikke vil greie å gjennomføre dette
Norge har økonomisk evne til å øke forsvarsbudsjettene til 5 % av BNP innen 2030, men må foreta strategiske snarlige (øyeblikkelige?) valg for å unngå å undergrave kritiske samfunnsfunksjoner. Det kreves politisk konsensus, bred samfunnsdeltakelse og en helhetlig omstilling av utdanning, arbeidsmarked og sikkerhetsforståelse for å få dette til.
Dette vil være å kaste samfunnet vårt totalt om, og det er ingen god ide. Vi kan som et praktisk alternativ nødløse saken ved å betale et passende beløp fra Oljefondet til vår garantist USA.
Ærlig talt: Denne ideen er en katastrofe, og velgerne må gi uttrykk for dette ved høstens valg.
Bilde Sora