Fortellerens utfordring: En fet historie treffer oss i hjertet

Fortellerens utfordring: En fet historie treffer oss i hjertet

kategori: økonomi

Hjernen er viktig men emosjonell kontakt viktigst

Fortellere styrer verden, sa man en gang. Utvikling av politiske historier har alltid fulgt oss, og i dag er det viktigere enn noen gang å fange tidsånden og se hva som skjer. Det er framdeles mulig å finne den viktige, riktige, gode historien. Tenk på bøker som 1984, Brave New World, Ulysses, Sons and Lovers, Markens Grøde, zen-boken om vedlikehold av motorsykler og uendelig mange fler som er blitt standarder.

Tenk så hvilke temaer som i dag er viktige, enten det er rase, fjerning av kjønnsmotsetninger og kjønnsroller, ny verdensorden, religion, fattigdom eller hete temaer som ennå ikke er helt synlige. En god fortelling tar opp i seg ett eller flere slike temaer, og kan starte tankeprosesser med betydning for samfunnet.

Gi dem tenning; Følelser er alt

Men skal du skrive en bok, et filmmanuskript eller en sang er det følelsene eller hjertet som teller mest for ditt publikum. En forfatter må få kontakt med sitt publikum via følelser, emosjoner, tenning , engasjement, hygge eller et av de mange hjerte-relaterte ord vi har. De som leser boka, ser filmen eller hører sangen ønsker å finne seg selv og sine følelser i det de hører og ser. Det er mange som villig lar seg påvirke av en riktig fortalt historie og vil kunne elske den.

Man kan godt skrive gode, intelligente tekster rett mot hjernen, men treffer man hjertet er sjansene for suksess svært store.

Sang eller lydbok med innhold rett i hjertet.

Mange har lykkes som fortellere

Det finnes mengder av forfattere som har lykkes med sine historier eller fortellinger. Klassiske eller såkalt udødelige tekster eller historier finnes i mengder. Det er nok å nevne Bibelen, Rødhette, Les Miserables, Den røde rubin, Star Wars filmene, Ringenes herre, mengder med popsanger som eksempler på skribenter som har truffet et stort publikum, de mange.

Ambisjonen for en forfatter bør ligge her: Millioner eller tusener skal forholde seg til fortellerens historie, for popularitet kan føre til endringer, interesse, og gir status og penger. Slike bøker har alle felles trekk.

Fokus for en god fortelling

Test og test igjen, og fortellingen kan bli bedre.

Catcher in the Rye: Å treffe det universelle fører til suksess og påvirkning - universelle historier finnes.

Fortellingen om Kristoffer Robin og hans univers er en standard for evig.

Historiens form endrer seg, essensen er alltid den samme

En gang fantes shamaner som fortalte historier og forvaltet den åndelige dimensjon. Nå lever vi i en digital verden med andre utrykk og mindre personlig kontakt. Men summerer vi opp så er det ennå mulig å skape gode historier som treffer hjertet, engasjerer, får folk til å tenke og handle og som fører verden videre.

Hei - her fikk du noen punkter: Test deg sjøl og se hva du kan få til. Våre hjerter er åpne og mottagelige, og kanskje treffer du oss alle med dine gode historier.

Les også: