Artikler > Økonomi

SHEIN ultra rask klesmote blir miljøkatastrofe

Av Einar Eldøy 2/11/2022

Moter billig attraktiv rask data drevet avleder oppmerksomheten vår

SHEIN er nå ledende innen hurtigmote, spesielt for kvinner, og de presser Zara og H&M med tusener nye trendriktige artikler hver uke. SHEIN har ingen fysiske butikker. Børsverdien er nå snart en trillion kroner (april 2022).

Kinesiske klesbedrifter har laget et nytt økosystem for nett handel med klær, og holder på å overta føringen i netthandelen i verden. De gjør moteklær super-populære, billige og dårlige. Den største nye nettbutikken for klær er SHEIN, og de leverer nå varer direkte til kunder snart over hele verden. Tidligere har kineserne levert varer via vestlige nettsteder og kjeder som Amazon, H&M, Zara. De reduserer nå leveransene til vestlige firmaer og går mer og mer direkte til sine kunder over hele verden.

De nye kinesiske nettbutikkene er data-og kapital-intensive: de samler data fra leverandører, data fra sosiale medier, produktdata, testkjøpdata, data fra intervjuer av de som handler overalt, de utvikler stadig ny programvare. De dominerer nå internetthandelen og har endret folks kjøps- og bruks-vaner, dessverre i negativ retning. Alt er databasert med mengder av data, raskt, effektivt, men uten hensyn til konsekvensen for miljø eller bærekraft.

Nytt kinesisk økosystem endrer forbruksvanene våre

SHEIN har full integrasjon med omtrent 6000 klesprodusenter i Kina som er tilknyttet via et datasystem som SHEIN har laget. Mengden av data gjør dem uslåelige, og de kan i løpet av timer produsere klær etter behov, akkurat slik som de data-innfødte kundene deres i hele verden ønsker det. Samtidig skaper de nye forbruksmønstre som er uten hensyn til miljø og bærekraft. Det er bruk og kast satt i system på en fantastisk måte. Plaggene er rask supertiltrekkende mote, de brukes få ganger og kastes så eller sendes til land uten rask netthandel. Mengder nye spennende varer legges ut daglig, men de produseres ikke før de er ønsket eller solgt. SHEIN har mengder med kapital til å bygge ut systemene med software og produksjon, og så langt tjener de penger. De presser også våre tradisjonelle leverandører. Mange ganger er kundene hysteriske, de bare må ha den siste moten, det er jo så billig - og flott.

Nye nettsamfunn er Kina-baserte

SHEIN er den som har mest suksess, er kjent av alle og har god finansiering. Denne kinesiske nettbutikken bruker alle de siste teknologiene og nettets muligheter. SHEIN er blitt verdens største netthandel for billige moteklær. Den dekker over 200 land i hele verden og er rask som lynet.

Shein startet rundt 2010 og er en kinesisk nettbutikk som ble kjent for billige klær fra raske og billige leverandører. De har en smart forretningsmodell som stadig utvikles. Gradvis er de blitt en helintegrert detaljhandel på nettet. De jobber raskt, tar snarveier og har hatt mange konflikter om rettigheter, arbeidsmiljø, helse og miljø. De henter produktideer overalt, fra nettsteder, reklame, ofte glemmer de designer rettighetene, de har hatt datainnbrudd. De får en av sine fabrikker til å lage en modell som er lik eller nokså lik det de finner interessant. De betaler sine leverandører raskt og riktig.

Sterk software

Sentralt er SHEINs forretningsmodell. Det ligner litt på Amazon og trekker sammen varer fra omtrent 6000 klesprodusenter. De forener leverandørene med unik mangement software som samler inn nesten øyeblikkelig feedback om hvilke varer som er hits eller misses. Det gjør at SHEIN kan bestille nye varer nesten øyeblikkelig. Designen organiseres gjennom softwaren, noe er originalt, eller tatt fra kataloger hos produsentene. En velsmurt annonse operasjon legges over det hele, kjørt fra Kina.

Gjennom sine leverandører i Kina produserer og tester SHEIN tusenvis av nye designs samtidig. De kan legge ut opp til 10.000 nye designs hver dag. De bestiller noen få plagg, eller et par dusin, og ser hvordan kjøperne responderer. Hits får nye bestillinger umiddelbart, og de kjører opp antallet. De sier selv de har en storskala automatisert test og re-ordre modell.

Nye metoder som former hele verdens kjøpe og forbruksmønster

Vår del av verden går nå inn i denne kineskiske metoden. Det er mange personer i Europa, USA og andre steder med bra med penger som henger seg på SHEIN. De skaper nye moter, i mengder, det hele blir dynamisk, spennende, nytt. Det er egentlig helt forferdelig. Forbruket kjøres opp, ressursene fyker vegg i mellom og det hele er ikke bra: miljøet lider, folk blir opptatt av forbruk og øyeblikksmote, mange får problemer med sin økonomi fordi man stadig skal ha nytt.

Ta det rolig nå. Hvor skal dette ende - det varige og bærekraftige svekkes, og alt for mange får griller i hodet av å være med på denne unødvendige formen for kjøpekultur. Mengder av nesten ubrukte klær hoper seg opp og kastes.

Onde tunger hevder handel på denne måten er avledningsmanøvre fra Kina for at den vestlige verden - vi - skal drive med adspredelser og kaste bort tida på alt mulig.

Sender SHEIN til Norge? Ja, det må du finne ut selv.