Fremtidens samfunn TikTok fikk meg til å gjøre det
TikTok varene flyr fra hyllene kjøperne morer seg og forandrer mentalitet
Det er den moderne kinesiske netthandelsplattformen TikTok i et nøtteskall. Markedsførere mener det er den mest innovative plattformen nå - de skaper nytt og bryter grenser. Den er en oppmerksomhetsfabrikk. De kan alt om nøkkelord optimalisering - ingen kan stå i mot.
På kinesisk heter den Douyin, og er en kort-video fokusert sosial nett-tjeneste eid av det kinesiske firmaet ByteDance Ltd. Den er slett ikke uskyldig, for den inngår i kampen om hodene våre. Appen deres er lastet ned 2.6 milliard ganger globalt og de har 1 milliard månedlige aktive brukere (april 2022). De tjener snart 1 miilard kroner i året på annonser. Brukerne er ikke bare unge mennesker, 5% av brukerne er over 55 år. De nærmer seg 2 milliarder aktive brukere per måned. Snart kommer spill på platformen og brukerne får enda mer interessante tider der, og TikTok tjener mer.
TikTok er overalt nå
TikTok omtales i nyhetene fordi salget av alle slags varer går så bra for mange merkevarer. De selger alt mulig på denne plattformen - omtrent som Amazon, men det er ingen likhet ellers. Mange leverandører henger seg på, og Facebook Meta blir forstyrret i annonsesalget sitt av TikTok. Årsaken til suksessen er begrepet Shoppertainment, en blanding av shopping og underholdning. Her ser vi ny marketing vitenskap og påvirkningsteknikk under utvikling. Påvirkningen er enorm og det dreier seg om mer enn handel. Det er skapning av nye holdninger og ny mentalitet som er satt i gang. Vi ser et stort kinesisk påvirkningsprosjekt under utvikling. Kineserne vil forandre oss. De begynner med ungdom, andre aldersgrupper kommer etterhvert. Vi skal bli formbare - av kineserne. De vil øke lengden på videoene til 10 minutter. KWAI er en annen kineser med omtrent samme stil.
Her kan man tjene penger, og skapere eller creators får betalt, men betingelsene er harde: Lag minst 21 videoer per kanal per måned for å bli betalt, og ha som resultat minst 5000 views per clip.
Verdens detaljhandel er propagandadrevet
Detaljsalget i hele Sørøst-Asia har avtatt, men e-handel fått fart under pandemien og veksten er nå større enn for vanlig detaljhandel. Det vender seg mot e-handel nå, og TikTok er ledende. Markedet har vært uoversiktlig, og mange merkevarer har hatt problemer med å følge med i den digitale framveksten. Markedet holder på å finne seg selv igjen, men annonser som stoppes av adblokkere er et problem for merkevarer som vil selge. Kundene stopper annonsene deres. Annonsene oppleves som forstyrrende, og folk vil ikke se dem. Mye annonsering er plagsom, spesielt hvis du holder på med helt andre ting.
Folk får bedre annonseopplevelser så de glemmer virkeligheten
Folk har nå fått smaken på annonser som er genuint underholdende. TikTok har laget en ny måte for merkevarer og kunder å samhandle. Faktisk ønsker 1 av 3 forbrukere at handel skal være mer underholdende. Her kommer TikToks Shoppertainment inn. . TikTok hadde tidlig suksess med konseptet #TikTokMadeMeBuyIt, og har nå plassert seg fremst i handel med Shoppertainment. TikTok-brukere føler seg underholdt når de bruker plattformen, og folk sier at annonser på TikTok er de mest morsomme og underholdende og minst forstyrrende av alle. Det gir energi til produktanbefalinger på TikTok i felleskapet de bygger opp..
Teknikk kveler motstanden og gjør deltakerne bløte i hodet
Veien til kjøp akselereres på TikTok i en lukket endeløs sløyfe (infinity loop) Shoppertainment har gledende og underholdende innhold. Det er skapt av firmaene bak merkevarene på plattformen. Dette ser brukerne når de blar gjennom sin unike "For You" liste. Når de oppdager nye produkter i videoer her, fremmet av merkevareannonser, kan de gå fra oppdagelse til handling på en brøkdel av et sekund. De engasjerer seg og klikker på annonsene for å besøke merkevarens nettsted eller app, legge dem i handlekurven og kjøpe.
Brukerne mener at TikTok hjelper dem å oppdage og få ideer om merker og produkter de aldri har tenkt på før. Den såkalte uendelige sløyfen deres lar brukeren delta i et samfunn av brukere så lenge de vil, og de kan gå inn og ut når som helst. Det underholdende miljøet akselererer likevel brukerne til kjøp.
TikTok har også et kreativt senter som viser hvordan man legger opp effektiv aktivitet på TikTok. Dette senteret utvides stadig med nye funksjoner.
Shoppertainment fjerner virkeligheten
Man er ute på en shopping reise full av underholdende annonser. TikTok er rangert som #1 over hele verden for sine annonser. Det er uendelige muligheter med bruk av flere underholdningsteknologier, livestreaming , virtuelle og utvidede virkeligheter. For tiden er veien videre for merkevarer å hoppe på TikTok vognen på vei mot fremtidens handel. TikTok lever i en verden med Shopify, Meta/Facebook, Amazon, Google og mange flere. Konkurransen øker, META/Facebook med Reels og Alphabet/YouTube med Shorts kommer etter i antall visninger.
ehandel er et ord vi kan bruke på norsk, og det blir mange nye forvirrede folk å se i tiden som kommer. Skjønner de hva som skjer med dem når de handler på TikTok? Kan vi stå i mot dette angrepet på oss?
Link