Fotgjengere, mikromobilitet først, så kollektiv transport

Et nytt transporthierarki vokser frem - fyller alle behov for mobilitet
Slik blir det:
- Fotgjengere
- Tohjulinger og mikromobilitet
- Yrkesbil, buss og bane i nye omfattende kollektive transportsystemer
- Privatbilen nederst, restriksjoner i urbane strøk, tilbud om autonom transport, behovet for privatbiler forsvinner
Byer over hele verden er i endring. Italia og Frankrike har lenge hatt byer med bilfrie soner. I Norge venter vi fortsatt – selv om vi vet at det blir bedre uten privatbiler i byene. Vi trenger bare politisk mot til å begynne. Vår hovedstad Oslo kan bli første by med restriksjoner på kjøring i byen med privatbil.
Vi skal ikke forby privatbilen – vi skal gjøre den overflødig. Målet er ikke forbud, men å tilby så gode alternativer at privatbilen blir unødvendig for de fleste. Små elektriske kjøretøy, mikromobilitet og selvkjørende løsninger er allerede på vei inn. Privatbilene vil fortsatt ha sin plass i distriktene – men ikke i byene.
Privatbilen har hatt sin storhetstid. Vi lever i etterdønningene av et bilbasert samfunn. Bilen står parkert over 90 % av tiden, det koster mye penger å ha det slik, og når vi bruker den, gjør vi det samtidig – med kø og kaos som resultat. Dette er verken effektivt eller bærekraftig. Fremtiden ligger i selvkjørende, delte kjøretøy styrt av intelligente systemer, ikke i privat eierskap.
Elektriske biler løser ikke alt. Dette har ingenting å gjøre med elektriske biler, de må også bort i byene. Selv om de er utslippsfrie, bidrar elbiler fortsatt til trengsel, arealbruk og urettferdig ressursfordeling. Når de brukes som del av delte, selvkjørende flåter – ikke som et privat luksusgode – kan de bli en del av løsningen.
Mindre transportbehov – bedre liv. Den beste transporten er den vi ikke trenger. Når folk bor nær jobb og tjenester, kan de gå eller sykle. Stadig flere kan jobbe hjemmefra eller fra hvor som helst. Digitalisering og god byplanlegging reduserer behovet for unødvendige reiser.
Transport som tjeneste (TaaS) er fremtiden. Vi går mot et system der transport bestilles ved behov, som med Uber – men uten sjåfør. Selvkjørende biler, flåtestyring og kunstig intelligens er allerede under utvikling. I dette systemet blir bilen en tjeneste, ikke et eiendel.
Byene formes på nytt. Det handler ikke bare om teknologi. Det handler om livskvalitet. Mindre trafikk betyr bærekraftig arealbruk, renere luft, tryggere gater og mer plass til mennesker. Der biler er fjernet har det sjelden vært et ønske om å få dem tilbake.
Trikken, jernbanen og gamle taxisystemer må fornyes. Moderne kollektivtilbud må bli mer fleksible og høyfrekvente. Trikken er ofte for treg og kostbar. Jernbanen sliter med økonomi i mange deler av landet. Fremtidens transport er sømløs, effektiv og digitalt styrt. Norske bybaner er i fremgang, norske jernbaner trenger et løft.
Nye transportformer kommer – også i lufta. Flyvende kjøretøy og robot-taxier utvikles nå, selv om de er perifere. De kan bli viktige i fremtidens mobilitet, særlig for korte distanser mellom steder. Men i sentrum står fortsatt den enkleste og viktigste transportformen: å gå.
Alle er fotgjengere. Til syvende og sist starter og slutter de fleste reiser til fots. Derfor må vi sette fotgjengeren først i alle planer. Det er god politikk, god byutvikling og god helse.
Hva kan du gjøre?
- Gå mer.
- Bruk sykkel, buss og bane.
- Si nei til privatbilen i byen.
- Støtt utviklingen av nye løsninger.
- Bo nær der du jobber og lever.
- Bestill transport ved behov, ikke ei den.
- Bruk nettbutikker og lokale tjenester.
Fremtiden er effektiv, rettferdig og bærekraftig. Vi er på vei mot en transportrevolusjon. Den skjer ikke over natten, men den skjer nå. De første tegnene er tydelige. Og når omstillingen først skjer, vil vi undre oss over hvorfor vi ventet så lenge.
Alt vi gjør skal inn under begrepet bærekraft.