Nytt snikende monsterfly fra USA flyvende vinge B-21

USA bygger superfly som skal holde Kina under kontroll
Skrekkbildene fra Vietnamkrigen med B-52 fly som droppet store mengder bomber med napalm over landet sitter i de eldste av oss ennå. B-52 flyet finnes fremdeles, og skal holdes i operativ bruk ennå i 30 år. Verdens ledere styres ikke av rasjonelle tanker om fred og trygghet - de ønsker å drepe i stor stil. Det finnes nå våpen nok til å legge Jorda øde. USA har langt de fleste av disse, mye mer enn de fire neste på listen tilsammen.
Nå kommer digitale bombefly
Men likevel kommer den nye tid med forsterket skrekk og gru. USAs nye bombefly B-21 som er presentert nå (desember 2022) er et moderne digitalt bombefly, en flygende vinge med profil som et haukenebb som skal snike seg inn på fienden. Det er ikke gitt mye informasjon om flyet. De fleste spesifikasjonene er hemmelige, men det beskrives som en "digital bomber". Ut fra bildene kan vi se at det er stort. Det ble konstruert med bruk av fleksibel software utvikling (agile), og avansert produksjonsteknikk basert på gode muligheter for billig vedlikehold og drift.
Superflyet utvikles voldsomt som del av stor plan
Produsenten sier at flyet ventelig vil gjøres om til en datastyrt drone uten piloter etterhvert. Kostnadene er omstridt, og en pris på oppimot NOK 1000 milliarder for 100 B-21 fly er omtalt.
Flyet er den første delen av USAs atomvåpenbaserte avskrekkings overhaling med en ramme på NOK 10.000 milliarder. Det kommer også atomubåter og landbaserte raketter i dette programmet. Den primære fiende er Kinas voksende atomstyrker.
Long Range Strike Bomber (LRS-B) programmet
Flyet er med i et program kalt Long Range Strike Bomber (LRS-B) programmet. Det er et lang distanse, anonymt (stealth) fly som skal brukes interkontinentalt. Det skal levere konvensjonelle bomber og atombomber eller termonukleære bomber som de nå kalles. Det spekuleres i om det er laget spesielt for å holde Kina under kontroll.
Salg til andre er forutsatt, billig drift, oppgraderinger, vedlikehold
Softwaren er basert på en åpen arkitektur slik at nye upgrades kan installeres fortløpende omtrent som på en smart-telefon fra en cloud struktur. Fabrikken mener selv de har laget en lavkost infrastruktur for flyets drift og vedlikehold. Dt antas at flyene skal ha motorer som er en variant av F-35 motorene.
Produksjonen er startet
Ett fly var klart sommeren 2022, og minst 6 fly er nå under bygging hos produsenten Northrop Grumman i California. Den første flighten ventes i 2023, og flyet ventes å gå inn i tjeneste i 2026 eller 2027. Amerikanerne sier at de håper å kunne selge flyet til andre nasjoner.