Artikler > Helse

Drikk vann spis vannholdig mat hold kroppen fuktig

Av Einar Eldøy 6.1.2023

En kropp med riktig høy fuktighet fungerer best

Dette er et forsøk på å kvantifisere og gjennomføre min egen vanndrikking, og finne min egen vannbalanse.

Vannmengden i kroppen varierer mellom 45–75%, kanskje 60% er en gjennomsnittsverdi, hjernen er 80-85%, hjertet er 75-80%, nyfødte babyer kan være 90% vann. Drikk vann hele dagen - vær utørst hele dagen - drikk jevnt og trutt - alle må ha tilført vann. Det er ikke tøft å ikke drikke vann. Ta gjerne en sitronskive i vannet, eller noe annet som gir smak.

Å drikke omtrent 2 liter vann per dag, og kanskje litt mer, er ikke lett. Det krever planlegging og innsats. 8 store glass vann på 0.3 liter per dag blir 2.4 liter, eller ett glass i annenhver time hele dagen fra klokken 8 til klokken 8. Lag ditt eget regnestykke. Mål opp, lag en plan, sjekk også hvor våt maten er.

Hovedregelen for vann er: kjenn etter om du er tørst og drikk så vann

Vann er essensielt for kroppen, og kroppen trenger vann for å fungere godt. Det beste er alltid å ha nok vann i kroppen. Så enkelt er det faktisk. Ikke tenk på beste/verste tidspunkt på dagen - drikk det som er behovet bestemt av tørsten. Drikk ellers jevnt og trutt hele dagen ut fra aktivitet og spising. Ta med at vanninnholdet i mat varierer mye.

Mer bevissthet om vannmengder folk drikker

Vanlige normer for drikking av vann er 2 - 3 liter per dag, men tørsten bør styre mengden. Mye svette krever mer vann - sjekk idrett og lange turer. Det kan være lurt å måle opp dette så en får forståelse av hvor mye vann som trengs. Ha en mugge med vann klar.

Undersøkelser har vist at folk drikker mer vann om morgenen og formiddagen, men det er viktig å ha et bevisst forhold til vannbehovet hele dagen. Det kan være en god ide ikke å drikke mye rett før leggetid. Det har med behovet for å stå opp om natta å gjøre - rolig søvn er fint.

Det er mange ideer om vann og sammenhengen med god helse

Tiden på dagen for vanndrikking ser ut til å spille liten rolle, og fargen på urinen avhenger av mange forhold, men den er ofte mørkest om morgenen.

La oss se på noen av ideene om vann. Vannet har mange roller i kroppen:

  • Vann blir sett på som et essensielt næringsstoff, og kroppen kan ikke produsere nok vann gjennom metabolismen til å dekke de daglige behov. Vann må derfor komme til oss gjennom mat og drikke for at kroppen skal fungere godt.

  • Vannet transporterer næringsstoffer - vann gjør at blodet flyter og sirkulerer, det tar med seg næringsstoffer til cellene og tar bort avfall fra cellene.

  • Termoregulering - vannet har stor varmekapasitet og begrenser temperatur forandringer, holder temperaturen nær konstant.

  • Smøring av kroppen - vannet "oljer" leddene, bidrar som smøremiddel, bæremiddel for spytt og mange væsker: fordøyelse, indre funksjoner, urin.

  • Vann bidrar til å ta i mot og dempe støt, beskytter organer og vev ved å gi elastisitet og holde dem i riktig form.

  • Kroppen bruker følelsen av tørst som signal på dehydrering, og det er følelsen av tørst som styrer vanninntaket hos de fleste. Hvis man har det travelt eller er stresset kan vi glemme at vi er tørste, og det kan gi negative effekter.

  • Å drikke vann før et måltid kan redusere matmengden, da det kan gi en metthetsfølelse som kan vare ganske lenge. Det gjelder alle måltider hele dagen. Undersøkelser har vist at det er helst hos eldre folk at dette gir utslag.

  • Effekten av varmt vann på kroppsvekten har med den termogeniske effekten å gjøre - kaldt vann varmes opp i kroppen under fordøyelsen og dette krever mer energi. Denne effekten ser ut til å vare omtrent en times tid.

  • Dehydrering har sterk sammenheng med mental aktivitet, hvor klare tankene er, evnen til å fullføre oppgaver, huske, lære nytt. Dehydrering gjør dette vanskeligere.

  • Forskere mener at dehydrering på omtrent 1-2% av kroppsvekten kan negativt påvirke konsentrasjon, årvåkenhet, korttids-minne og fysiske evner for eksempel i idrett. 2% av kroppsvekten på en person på 75 kilo er 1.5 liter som mangler - det er jo ganske mye.

  • En studie har funnet ut at ved å øke det daglige vanninntaket med med 1.5 liter over tid øker forbrenningen med 50 kalorier. Gjennomføres dette et helt år blir man kvitt 2.5 kg. Det er jo ikke mye?

  • Å drikke varmt vann kan være bra for fordøyelsen og avføringen til personer med slike problemer. Vær forsiktig, søk råd hos lege hvis dette er mer enn bagateller.

  • Nyrene er den viktigste regulatoren av væskebalansen i kroppen. Nyrene må ha tilførsel av vann for å fjerne avfall fra blodstrømmen. Nyrene har en viss kapasitet til å fjerne gitte stoffer, og det hjelper ikke å pøse på med vann. Hvis det finnes så mye av et stoff at nyrene ikke klarer å ta unna, øker produksjonen av urin - sjekk ut diurese som er urinmengde i løpet av et visst tidsrom, den varierer mye, normalt opp mot 1.5 liter per døgn.

  • Ved alle avvik ut over enkle ting konferer med lege. Drikk heller ikke for mye vann - følg med.

  • Å drikke varmt eller kaldt vann er ikke klart bestemt - det ser ikke ut til at noen vet hva som er best.

Vann som går ut av kroppen må kompenseres fullt ut

Kroppen gir daglig fra seg vann gjennom svette, pust, urin, avføring. Dette er vann utskillelser. Hvis kroppen ikke får tilbake dette vannet i løpet av dagen kan du bli dehydrert, og det har sammenheng med mange mulige helsefaktorer. Dette er kjent som vannbalansen som sier at vann inn må være det samme som vann ut for å unngå dehydrering. Kroppen gir fra seg vann hele dagen, og det er best å kompensere disse tapene etterhvert hele dagen.

Så drikk vann etterhvert. Å ta et glass om morgenen er OK, men neppe veldig nødvendig. Det er resten av dagen som betyr noe. Husk at det krever innsats å drikke så mye vann.

Sørg for å være hydrert til enhver tid, og drikk alltid vann når kroppen signalerer at du er tørst. Følg med på hvordan du har det.

Photo by cottonbro studio