Artikler > Frihet

Trykket fra influencere øker påvirker deg voldsomt

Av Einar Eldøy 1.10.2022

Markedsføring basert på sosiale medier blir kraftigere - du har ikke en sjanse

Ingen klarer å stå i mot. De er avanserte, flinke, influencere finnes overalt nå. De er på jobb, de er godt betalt for det de gjør og de skal overtale deg til å kjøpe, mene, gjøre noe.

Det begynte med kjendiser som påvirket deg til å gjøre ting, mene ting, være woke, og nå er det blitt en velutviklet påvirkningsindustri. Forberedelse er viktig, å være klar for influencerne som kommer, for det blir mye. Journalister forsvinner, fagkunnskap om alle emner forsvinner, gammelmediene vil ha hits/treff og annonseinntekter. Informasjon om saker, inklusive fakta, er på vei ut. Spillet om din oppmerksomhet er under endring

Influencer- eller innflytelses-industrien forandrer seg, blir større og mer bevisst. Presset øker, de store er større, metodene er mer nøyaktige og presist målrettet. Noen kjøper seg tilhengere, for det er store gevinster i å ha en stor flokk som følger en. På markedskurs lærer man om influencere og teknikkene de bruker.

Influencer markedet er BIG og rikt

Påvirker- eller influencer-markedet anslås til kanskje 500 MNOK i Norge, det blir kanskje en milliardindustri om noen år, mer enn kinomarkedet. Tallet er kanskje tatt litt ut av lufta, men påvirkere/influencere og markedstall finnes. Markedene drives fram og blir stadig mer synlige og effektive. Påvirkerne lærer seg nye metoder, og kanskje er et nytt yrke under utvikling.

Mediebyråene følger opp og liker den store veksten de ser: Influencer marketing virker fordi nye kanaler tas i bruk, nye påvirkere må rekrutteres, nye kommunikasjonsformer lages, inngang på nye produktområder, mer salg. Husk også at politikk lenge har vært et profesjonelt produkt for påvirkning, påvirkere/influencere har lenge medvirket til å få folk inn på Stortinget. Påvirkerens tilknytning kan gjøres på flere måter: Sponsorship, advertising, aktiv eller passiv, åpen eller skjult. Før var det noe som het drittpakker, men det er mer elegant nå?

En influencer er en kjendis, autoritet, yrkesutøver med kompetanse som er godt betalt for å påvirke deg

Egentlig hvem som helst som er i stand til å påvirke deg som kjøper, bruker eller velger kan være en influencer. Begrepet er vidt og voksende. Gode influencere er gull verdt. De kan flytte fjell. Markedet er sammensatt av ulike typer aktører, og mange påvirkere samles i salgsselskaper eller hos utgivere og forlag som representerer dem. Samtidig er det også en del individuelle aktører som driver helt på egen hånd.

Stadig flere byråer og personer satser på ulike segmenter innen influencer-markedet, og stadig flere annonsører bruker stadig mer penger på nettopp denne typen markedsføring,

Sosiale medier teller mest

Influencere på sosiale media er viktige. Nesten halve jordas befolkning bruker sosiale medier, og mange mener det er nyttig å få hjelp med sine beslutninger. Influencers legger ofte inn meldinger på sosiale media og skaffer seg store flokker med mennesker som følger dem. De oppmuntrer følgerne sine til å kjøpe produkter de promoterer. De kan også fremme ideer, politikk, aksjoner. De er store eller små: Mega-influencere, macro-influencer, nano-influencere. Nye influencer grupper er YouTubere, podcastere, meningsdannere som forfattere og journalister.

Bloggere og influencere på sosiale er ikke dine venner, bekjente, de er markedsførere betalt av merkevarer eller de har sitt eget merke eller media. Mikrobloggere med få tilhengere har ofte det mest intime forholdet. Det er for eksempel innflytelsesrike blogger om personlig utvikling, finans, helse, turisme, musikk og mer.

Pass deg - ha gode dager og bestem selv

De vil ha innflytelse og påvirke deg: Vil du bli ledet, påvirket eller vil du bestemme selv? Trykket øker, mediefolket vil ha noe fra deg - pengene dine, tankene dine, handlingene dine. Kanskje det er best å holde seg litt unna influencerne? Er det flaut å bli drevet inn i et kjøp eller et valg av en influencer? Eller helt OK? Sjekk i det minste hvem som betaler dem.

Photo by Marcel Bro