Elbil pionérlandet øker bilantallet med milliarder i tilskudd fra felleskassa

Elbil pionérlandet øker bilantallet med milliarder i tilskudd fra felleskassa

kategori: teknologi

Elbiler i Norge via politisk styring har glemt alt om fornuftig transport

Elbiler er en særnorsk boble, og nordmenn er hysteriske i sitt forhold til elbiler. Antallet biler på veiene øker med omtrent 60.000 i året - hvert år som går. Totalt er det nå over 3.3 millioner biler i Norge (2019). Det fosser personbiler og trailere fra utlandet inn i landet hver dag.

Omtrent en halvpart av de nye bilene er sterkt subsidierte elektriske eller hybridbiler. Det blir trangere og trangere på veiene med økende biltetthet. Hydrogenbiler er også sterkt subsidierte, og omtrent 10 produsenter utvikler nå hydrogenbiler som ventes introdusert de nærmeste årene.

Elbil-bobla sprekker snart

Det er en utvikling på gang, og vi har knapt sett begynnelsen. Snart er selvstyrte elektriske biler på veiene blant oss alle - se Googles selvkjørende bil som nå har fått sitt første sertifikat til å kjøre selv. Mulighetene for gode fellesløsninger blir bedre og bedre, men vi griper dem ikke.

Automatisering av kjøringen er ønskelig for alle så man kan gjøre andre ting ombord. Kjøretøyet vil kunne bli et intelligent rom. Man kan ha en sverm av felles selvkjørende biler lokalt, og elektriske superbusser kan ta lengre lokaltransport samt reise landet på langs og tvers i 200 kilometer i timen. Alt dette kan bli mye bedre og billigere enn ethvert transportsystem basert på dagens kjente tekniske løsninger.

Les mer: Egen bil blir ulovlig, bare selvkjørende robot som styres av en sentralisert applikasjon i skyen blir lovlig. Inn med fullt kontrollert kjøring, og ut med sjåføren.

nytt_norge_ Selvstyrte biler kan ha helt andre interiører - det kan bli spennende.

Vi har glemt det som er mulig - fordi CO2 blokkerte tankene våre

Vi ser de tidlige stadiene av en ny bilkultur, der ingen har sin egen bil men deler med alle andre. Uber er et tegn i tiden, en ide som peker i riktig retning, men de kommer ikke til å bli her lenge. En ny bilkultur vil være økologisk og personlig tilpasset - og det blir biler som ennå ikke er klare. Det krever også en ny bosettingskultur der transportbehovet er kraftig redusert. Antallet fellespooler av privatbiler er stigende, leiebiler for korte perioder brukes stadig mer.

Les mer: Selvkjørende bil "olli" er på veien bruker data i skyen. Med småskala tenking blir det fort klart: Smarte "olli" kjører nå.

Vi vil se selvkjørte biler, kameraer, sensorer, personlig kontroll via full "hackefri" sikkerhet, datakraft, lærende systemer i interaksjon med lignende biler som blir intelligente kjørende rom. Det er bare å aksessere sine data i skyen. Muligheten til å masseprodusere slike produkter finnes via robotiserte produksjonssystemer som lager TV, telefoner eller biler, helt fleksibelt med høy kvalitet. Her i landet ville vi kanskje ha nok med 0.5 million slike biler delt med fornuft.

nytt_norge_ Mange flotte konseptbiler er under utvikling, kanskje vi får ny tenking om transport.

I dag har vi alt for mange biler som i snitt faktisk står stille 80% av tiden

I verden er det nå omtrent 1.2 milliarder biler og tallet ventes å doble. Det lages over 70 millioner nye biler per år, og dette er galskap.

Gamle tall fra Statistisk Sentralbyrå SSB sier: "Ved utgangen av 2014 var det registrert 2,5 millioner personbiler i Norge. Dette tilsvarte 491 personbiler per 1 000 innbyggere. Antall el-personbiler godt og vel doblet seg på nytt i løpet av ett år og utgjorde drøyt 38 000 per 31.12.2014."

Utviklingen er dramatisk. Tall fra 2019 sier at tallet elbiler nå er på vei mot 350.000.

Myndighetenes rolle er massiv - de bidrar til at antallet biler på veiene øker. For elbiler er alt lovlig eller gratis - listen er lang: Redusert moms, liten årsavgift, ingen bompenger, bruk av kollektivfelt, gratis lading, redusert firmabilbeskatning, gratis ferjer og i tillegg er bilen billigere å holde for den er teknisk enkel.

Oljeindustrien er taus, men de får svi for CO2 utslippene, miljøbevegelsene gleder seg og forbrukerne gleder seg over lettkjørte og ofte akselerasjonssterke biler som er teknisk mye enklere enn biler med forbrenningsmotor. Alle har glemt at det er unødvendig å kjøre rundt i hver sin bil. Godt samarbeid i samfunnet kan gi redusert transportbehov med store fordeler for alle.

Elektriske superbusser er perfekte for oss i vår tid

Elbiler er virkelig i siget nå

Denne gangen kan det se ut som om elbilene er kommet for å bli. Men det ideelle er at transportbehovet reduseres, og at biler deles mellom brukerne. Det bra for utslippene at det er elbiler som brukes. Det er ingen ideell tanke at vi skal ha hver vår bil, og det er helt unødvendig.

Vi har glemt helheten i transportbildet. Vi har glemt å tenke på felles transport i urbane strøk, reduksjon i antall privatbiler, et samfunn uten trafikkproblemer, uønsket enorm veibygging og høye personlige kostnader ved transport.

Målet er fremdeles byer uten trafikkproblemer, nå er vi grepet av lysten på ny elektrisk bil, her ser du Tesla Model X - det blir mange nye biler på veiene framover.

Elbiler er som sopp - overalt og det koster

Tesla har lansert den ekstreme SUVen Model-X med falkevingedører bak, og dyre Tesla var lenge på topp, men nå er Jaguar, Audi, Volkswagen der. Praktisk talt alle leverandører har nå elbiler eller kommer med modeller. Tilsammen er det nå (medio 2019 ) registrert ca. 350.000 elbiler eller ladbare biler i Norge. Ladestasjoner er blitt en del av gatebildet i de norske byene - se kart i linkene under. Det flyter med elbiler over hele landet nå, og det er oppgitt at de nå utgjør nær 50% av bilsalget.

Avgiftstapet for staten påstås å være 25 milliarder slik det nå utvikler seg. Dette dekkes opp av fellesskapet. Antallet biler på veiene går oppover .

Nå gir for eksempel Oslo Kommune kr. 5000 i støtte til elsykler til en kostnad i første omgang på flere millioner. Et enkelt spørsmål er hvorfor elsykler skal ha støtte - vanlige sykler er jo mye enklere og billigere og sunnere - dette smaker av å la seg rive med.

Volkswagen er bestselleren - det blir mange nye biler på veiene framover

Ladestasjoner energi batteriskifte

Det bygges nå mengder med ladestasjoner i Norge, og det skal ikke være mer enn 5 mil mellom stasjonene. Rekkevidden på bilene på markedet er svært variabel, fra omtrent 180 kilometer opp til 570 kilometer for de mest massive batteripakkene på de store bilene som Tesla S og X. Det blir nok hard konkurranse om dette etterhvert. Lading er ofte gratis.

Størrelsen på ladestasjonene vil stadig øke, 50 kW som er dagens minimum økes raskt til nærmere 200 kW. Ladingen planlegges nøye for å unngå køer når man er på landeveien for selv hurtiglading tar noen titalls minutter.

Elbiler er enkle kan ha en motor per hjul, mye ny teknologi i form av elektronikk, automatikk, overvåking og loggføring, sikkerhet, lading.

Det gjort regnestykker for forbruk på elbiler, og tall tilsvarende omtrent 0.25 liter per mil er satt opp. Det er det samme som de nyeste forbrenningsmotorene.

Tesla har også jobbet med batteriskiftestasjoner og har vist fram en stasjon der det tar 90 sekunder å skifte batteripakken. Det blir kanskje framtidas løsning. Batteriteknologi er et annet utviklingsomåde der man venter store ting i årene som kommer, både med hensyn til energitetthet, vekt og pris.

Induktiv overføring av energi fra skinner veien man kjører på er under utvikling, og flere teknikker er mulige her. I sentrale områder vil dette være mulig.

Transport selskapene har elbiler snart blir det store lastebiler også på veiene

Les mer om energi til elbiler: Elbilers framtid handler om energi

Leverandørene

Tesla er en ren leverandør av elbiler, og ruller nå ut en organisasjon over hele verden, mye basert på salgskonsepter fra Apple og andre med egne butikker. Det er nå ca. 20 leverandører av elbiler av en viss størrelse, alle de store er med, men det myldrer av småfirmaer som har egne modeller eller bygger om vanlige biler til elbiler.

Nye modeller presenteres i ett, og også sportsbiler er i gang nå, for elbiler er konkurrenter til de raskeste personbilene da elmotorer kan gi ekstrem akselerasjon med fullt dreiemoment fra null hastighet. Utsiktene på modellsiden er mangfoldige. Faraday Future er en ny leverandør på konseptstadiet.

Citroen Survolt: elektriske sportsbiler i svingen - de akselererer som en kule og kjører rundt hjørner i toppfart, det kommer mange

Elbilen før og nå

Elektriske biler var populære på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. Siden ca. 2008 har interessen tatt seg opp igjen basert på miljøvennlige utslipp - elektriske biler slipper ikke ut eksos og CO2. Den store interessen tyder på at noe mer stabilt er på gang, men det er mange tekniske utfordringer som må løses. Batteriteknologi er helt sentralt, og her går det tregt: Vekten er stor, kanskje 200-700 kg avhengig av kjørelengde etc.. Batteriets tyngde går ut over vekten en kan transportere. Tyngden er positiv for kjøreegenskapene med lavt tyngdepunkt som gir god stabilitet og sentrert tyngdepunkt som gir gode sving egenskaper.

Batteriene er også dyre, og å skifte et batteri som nå koster kr. 10.0000 - 20.0000 skremmer mange. Tiden for lading er også et moment men her har superlading og batteriskifteløsninger skapt framgang. En regner at et batteri kan lades flere tusen ganger og vare i 8-10 år før det må skiftes.

Teit og unødvendig situasjon - folk er sløve - men kan løses i fellesskap

Annen energi teknologi

Andre teknologier for lagring av energi ligger bak og venter, og det er superkondensatorer og svinghjul som det også forskes på. Brenselceller var hett inne en stund, hydrogendrevne motorer finnes, men her må noen finne ut hvordan man lager hydrogen billig, og hydrogentanker kan gi stor skade ved eksplosjon selv om sannsynligheten er liten.

De konvensjonelle motorene blir stadig bedre, og man er nå nede i 0.3 liter på mila over lengre distanser, med svært lave utslipp.

Framtida vil by på stadig enklere løsninger, og magnetisk levitasjon eller lignende prinsipper er den ultimate løsningen der vi henter energien fra omgivelsene etterhvert som vi trenger den. Ett er sikkert, og det er at dagens løsninger er her bare for en kort stund, kanskje 1-3 generasjoner.

Biler blir mer og mer hightech

Alle biler har nå datamaskiner med stor kapasitet, og bilens funksjonalitet er styrt av programvare som stadig blir oppdatert med ny funksjonalitet. Bilens tekniske spesifikasjon - eksempelvis antall hestekrefter - kan endres via nettet, og spesielt Tesla har annonsert sin datakapasitet som en tydelig fordel. Berøringsskjermer på 15-25 tommer finnes, og de blir stadig bedre. Bilen blir som en datamaskin på veien, og selvstyring er snart vanlig.

Overvåking og styring av alt som foregår med bilen blir lett å få til

Tid, sted, antallet passasjerer og opplysninger om dem kan samles, bilen kan styres dit man vil. Diskusjonen om hacking av bilen er allerede i gang. Det åpnes for full kontroll - det man kan gjøre vil noen før eller siden gjøre. Vi kan overvåkes, stenges inne og kontrolleres fullt ut. Vi lever ikke i trygghet for privatlivets fred med framtidas biler.

Elbilen er alltid koblet til nettet og de vet alltid hvor man er. De kan fjern-styre biler og kjøre en rett til politistasjonen eller låse en inne til politibilen kommer. Målet er at man ikke skal kunne transportere seg selv uten at chippen er skannet - det er nødvendig å ikke være blind for slike muligheter.

Elektriske superbusser for ex-city transport, lastebiler det neste

Egen bil trengs ikke er målet

Det ultimate spørsmålet gjenstår: Når blir felles transport så bra at vi slipper å kjøre rundt med hver vår bil, ha store utgifter til bil og ødelegge miljøet.

Vi kan bygge opp gode lokalsamfunn der vi bor og jobber og gjør det meste av det vi skal: skoler, handel, tjenester, jobb. Kommunikasjon med andre kan skje via trygge linjer (husk sikring, anonymisering, VPN etc.) Dette kan gi sterkt redusert behov for reising, og skal man reise kan det skje med delt transport, offentlig transport - alt på bakken.

Vi kan subsidiere toget, bussen, trikken og sykkelen med like mye som elbilen? Holder vi på å bygge opp en boble her, og hva skjer når subsidiene tas bort og "elbilhypen" er over? Skal vi da begynne å tenke gode transportløsninger igjen?

Hyperloop er helt uten teknisk realisme: Elon Musk har forslag om elektrisk kollektiv transport for biler personer varer

Uber konseptet er også interessant og det kan utvikles til et delekonsept i ideell form. Uber er et sterkt finansiert firma basert på knusing av alle konkurrenter, de er alene overalt der de finnes - her Uber Norge i Oslo

Linker

ENOVA støtter lavutslipp på mange måter

Tesla Norge

Volkswagen elbil i Norge

Elbil Norge

Nissan Norge

Opplysningsrådet for veitrafikken OFV

Kart over ladestasjoner

Insideevs Amerikansk nettside om elbiler

Elektriske veier under testing og planlegging - kommer snart

Les også: